Prawa i obowiązki rodziców

Wyciąg ze Statutu Szkoły Podstawowej nr 39 im. Józefa Lompy w Chorzowie

  1. Rodzice współdziałają z nauczycielami w zakresie wychowania, profilaktyki i nauczania swoich dzieci.
  2. Rodzice mają obowiązek:
    • dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka szkoły i informowania w terminie do 30 września każdego roku dyrektora szkoły o realizacji obowiązku szkolnego poza obwodem szkoły;
    • zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia szkolne i usprawiedliwiać nieobecności w ciągu 7 dni od powrotu dziecka do szkoły w formie ustalonej z wychowawcą;
    • stworzyć dziecku warunki zapewniające przygotowanie się do zajęć szkolnych, zakupić dodatkowe wyposażenie jak strój gimnastyczny, przybory geometryczne, plastyczne i inne potrzebne do realizacji zajęć;
    • uczestniczyć w spotkaniach organizowanych przez wychowawcę klasy oraz na każde wezwanie pisemne, telefoniczne lub skierowane poprzez e-dziennik indywidualnie kontaktować się z wychowawcą i nauczycielami przedmiotów w przypadku trudności w nauce lub rażących zachowań dziecka w szkole;
    • współdziałać z wychowawcą klasy w celu eliminowania przeszkód natury społecznej i psychicznej utrudniającej dziecku postępy w nauce,
    • interesować się nauką dziecka w domu, zapewnić mu właściwe warunki do nauki,
    • monitorować systematycznie osiągnięcia edukacyjne oraz nieobecności swoich dzieci logując się do e- dziennika, a w szczególności motywować dziecko do poprawy ocen;
    • przeglądać e-dziennik, za pośrednictwem którego Szkoła informuje rodziców o grożących ich dziecku ocenach niedostatecznych pod koniec półrocza lub roku szkolnego, z zastrzeżeniem, że brak dostępu do Internetu nie zwalnia wychowawcy z obowiązku szukania innych sposobów przekazywania informacji rodzicom;
    • w miarę swoich możliwości finansowych i zawodowych działać na rzecz Szkoły, pomagać w  zdobyciu środków i sponsorów na realizację zadań zawartych w niniejszym Statucie;
    • przekazywać wychowawcy informacje o stanie zdrowia dziecka lub trudnej sytuacji materialnej oraz wszystkie inne mogące mieć wpływ na funkcjonowanie dziecka w szkole.
  3. Niespełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, przy czym przez niespełnianie obowiązku szkolnego rozumie się nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w szkole podstawowej.

 

  1. Rodzice mają prawo do:
    • poznania zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i Szkole,
    • znajomości zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz innych aktów prawnych obowiązujących w Szkole,
    • rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
    • uzyskania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (informacji, porad w sprawach wychowania i kształcenia swych dzieci),
    • korzystania z pomocy materialnej dla dzieci,
    • wyrażania i przekazywania Radzie Pedagogicznej czy Radzie Rodziców opinii, pytań, wniosków związanych z funkcjonowaniem Szkoły oraz realizacją zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych,
    • rozwijania umiejętności wychowawczych poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych,
    • uczestnictwa w spotkaniach zespołu pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
    • występowania wraz z uczniami z wnioskiem do dyrektora o zmianę wychowawcy klasy,
    • wnioskować o realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą .
  2. Zasady dobrej współpracy z rodzicami to rzetelność, konkretność i regularność informacji dostarczanych rodzicom, dotyczących dobrych i złych wyników w nauce i zachowaniu, udzielanych podczas wywiadówek, rozmów indywidualnych na życzenie rodzica lub nauczyciela.
  3. Partnerstwo we współdziałaniu polega na:
    • wspólnym szukaniu przyczyn i dróg wyjścia z problemów dydaktycznych i wychowawczych, mającym na celu dobro dziecka (wywiad środowiskowy),
    • rozmowach z rodzicami i opiekunami, udzielaniu informacji o instytucjach wspomagających Szkołę w działalności profilaktycznej, konsultacyjnej i leczniczej,
    • otwartość Szkoły na środowisko lokalne wyraża się w przybliżaniu pracy Szkoły, jej osiągnięć poprzez lekcje otwarte, imprezy środowiskowe, współpracę z samorządem lokalnym,
    • poufność i dyskrecja w przekazywaniu informacji dotyczących dziecka i jego rodziny wyraża się w tajności obrad Rady Pedagogicznej, tajności korespondencji, właściwym klimacie i miejscu rozmów z rodzicami,
    • wzajemny szacunek i tolerancja wyraża się w docenianiu starań i pracy Szkoły oraz rodziców, uznaniu prawa do błędów (Szkoły i rodziców), słuchaniu i reagowaniu Szkoły na słuszne opinie i postulaty rodziców, kulturze słowa i bycia we wzajemnych kontaktach, wywiązywaniu się z umów.
  4. Obowiązujący w szkole system współdziałania z rodzicami zakłada:
    • angażowanie rodziców do aktywnego udziału w życiu szkoły (imprezy, uroczystości, wycieczki, festyny, ,,Dni Otwarte” szkoły);
    • aktualizowanie informacji na stronie internetowej szkoły;
    • organizowanie spotkań, prelekcji edukacyjnych i wpierających kompetencje wychowawcze rodziców;
    • przygotowywanie zajęć pokazowych i lekcji otwartych;
    • pozyskiwanie opinii rodziców;
    • wręczanie podziękowań za współpracę ze szkołą.

 

Skip to content