wyciąg ze statutu -  WSO

Cały Statut szkoły dostępny jest w bibliotece i u dyrektora szkoły w godzinach ich urzędowania

Rozdział  5

Wewnątrzszkolny system oceniania

§ 14. Postanowienia wstępne.

1.    Wewnątrzszkolny System Oceniania określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów w Gimnazjum nr 5 w Chorzowie.

2.     Zasady oceniania z religii regulują odrębne przepisy.

§ 15. Ocenianie.

1.     Ocenianiu podlegają:

1)      osiągnięcia edukacyjne ucznia,

2)      zachowanie ucznia.

2.    Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

3.    Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego, norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w §66.

4.    Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1)      informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;

2)      udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

3)      motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

4)      dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;

5)      umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

5.    Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1)      formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;

2)      ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

3)      ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w §21 ust.7 pkt 1-6 i w §25 ust.2 pkt 1-6;

4)      przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;

5)      ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w §21 ust.7 pkt 1-6 i w §25 ust.2 pkt 1-6;

6)      ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

7)      ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

6. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).

7.    Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę zgodnie z kryteriami zawartymi w przedmiotowym systemie oceniania. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ocenę pisemnie.

8.    Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom), przy czym:

1)      uczeń otrzymuje sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne do wglądu na lekcji;

2)      rodzic (prawny opiekun) ma możliwość zapoznania się ze sprawdzoną i ocenioną pisemną pracą kontrolną podczas indywidualnych konsultacji z nauczycielem lub na zebraniu rodziców, po wcześniejszym zgłoszeniu wychowawcy, który przygotowuje potrzebne prace.

§ 16. Informowanie o ocenianiu:

1.    Nauczyciele na pierwszej lekcji w roku szkolnego informują uczniów o:

1)      wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z  realizowanego przez siebie programu nauczania;

2)      sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

3)      warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,

co zostaje odnotowane w dzienniku lekcyjnym oraz potwierdzone przez uczniów w zeszycie przedmiotowym za wyjątkiem wychowania fizycznego, z którego zeszytu nie prowadzi się.

2.    Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów:

1)        o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania;

2)        o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana  rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

3)        o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

4)        o warunkach realizacji projektu edukacyjnego

co zostaje potwierdzone zapisem tematu lekcji wychowawczej w dzienniku lekcyjnym.

3.    Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów, że lista realizowanych programów nauczania oraz obowiązujące przedmiotowe kryteria   oceniania są dla nich dostępne u dyrektora szkoły oraz w bibliotece szkolnej, w godzinach urzędowania.

4.    Wychowawca na miesiąc przed roczną konferencją klasyfikacyjną przypomina o kryteriach oceniania zachowania, o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

5.    Na pierwszym zebraniu organizacyjnym we wrześniu, informacje zawarte w   ust.1  pkt 1-3, ust.2-3 wychowawca przekazuje rodzicom (prawnym opiekunom), co zostaje potwierdzone podpisem rodzica w załączniku do protokołu zebrania.

6.    Informacje dla rodziców o osiągnięciach edukacyjnych ucznia i jego zachowaniu mogą być odnotowywane i przekazywane  w zależności od ustalenia wychowawcy z rodzicami:

1)      w dzienniczku ucznia;

2)      w zeszycie przedmiotowym;

3)      podczas indywidualnych rozmów rodziców z wychowawcą lub nauczycielem, pedagogiem szkolnym;

4)      podczas zebrań z rodzicami  w formie karty ocen bieżących;

5)      na karcie przewidywanych ocen rocznych;

6)      na stronie internetowej www.dziennik.librus.pl.

§ 17. Dostosowanie wymagań.

1.    Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w §16 ust.1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

2.    Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w §16 ust.1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

3.    W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w §16 ust.1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

§ 18. Oceny z wychowania fizycznego, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, plastyki i muzyki uwzględniają przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

§ 19. Zwolnienie z zajęć edukacyjnych.

1.    Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.

2.    Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki  uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.

3.    Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.

4.    W przypadku ucznia, o którym mowa w ust.3 posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

5.    W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo „zwolniona”.

§ 20. Ocenianie bieżące.

1.    Ocenianie bieżące, zapisywane za pomocą ocen bieżących, prowadzi się systematycznie w ciągu całego roku na podstawie następujących form informacji o wiedzy i umiejętnościach ucznia:

1)      wypowiedzi ustne;

2)      kontrolne prace pisemne – kartkówki, prace klasowe, testy, testy kompetencji, sprawdziany;

3)      ćwiczenia pisemne i praktyczne wykonywane przez ucznia na terenie szkoły;

4)      ćwiczenia pisemne i praktyczne wykonywane przez ucznia poza szkołą;

5)      prace zespołowe;

6)      aktywność;

7)      projekty;

8)      konkursy ogólnopolskie, wojewódzkie konkursy przedmiotowe i międzyszkolne.

2.    Oceny bieżące wystawiane są w oparciu o przedmiotowe kryteria oceniania, a które opracowywane są rokrocznie przez nauczycieli i dostosowane do wymagań edukacyjnych. Szczegółowe kryteria ocen bieżących z poszczególnych przedmiotów ustalają nauczyciele w oparciu o kryteria ustalone dla oceny śródrocznej i rocznej, a opisane w §21 ust.8 pkt 1-6

3.    Przyjmuje się następującą skalę ocen bieżących z zajęć edukacyjnych:

1)      stopień celujący             6

2)      stopień bardzo dobry     5

3)      stopień dobry                  4

4)      stopień dostateczny       3

5)      stopień dopuszczający   2

6)      stopień niedostateczny   1

4.    Dopuszcza się stosowanie „+” dla ocen: 1,2,3,4,5, jeżeli uczeń spełnia wszystkie kryteria określone dla poszczególnej oceny w przedmiotowym systemie oceniania oraz niektóre kryteria na ocenę wyższą.

5.    Oceny bieżące zapisuje się w dzienniku za pomocą cyfr arabskich, w kolorach ustalonych przez nauczyciela, za wyjątkiem ocen ze sprawdzianów, które zapisuje się w kolorze czerwonym.

6.    Nauczyciel ma prawo zapisywać oceny bieżące w dokumencie innym niż dziennik lekcyjny, jednakże pod koniec każdego tygodnia musi zaktualizować wpisy w dzienniku.

7.     Nauczyciel stwarza odpowiednie sytuacje dydaktyczne na lekcjach, które pozwalają uzyskać bieżące oceny. Wskazane jest, by każda z ocen dotyczyła innej formy informacji, o której mowa w ust.1 pkt1-8.

8.    Podstawą wystawienia oceny śródrocznej są:

1)      dla zajęć edukacyjnych realizowanych w wymiarze 1 godziny tygodniowo,
co najmniej 3 oceny bieżące;

2)      dla zajęć edukacyjnych realizowanych w wymiarze 2 lub 3 godzin tygodniowo, co najmniej 4 oceny bieżące;

3)      dla zajęć edukacyjnych realizowanych w wymiarze 4 lub 5 godzin tygodniowo, co najmniej 5 ocen bieżących.

9.    Istnieje możliwość poprawienia oceny bieżącej po uzgodnieniu z nauczycielem przedmiotu. W przypadku  pracy kontrolnej lub sprawdzianu, na prośbę ucznia, nauczyciel ustala dodatkowy termin do  siedmiu dni po otrzymaniu przez ucznia poprawionej i ocenionej pracy. Ponowna praca kontrolna zawiera inne zadania o tym samym stopniu trudności. Uczeń pisze ją poza swoimi lekcjami. 

10.    Poprawę każdej oceny bieżącej zapisuje się „ocena początkowa/ocena poprawiona” i liczy się jako średnią arytmetyczną tych dwóch ocen.

11.    W szkole obowiązują normy dotyczące kontrolnych prac pisemnych i sprawdzianów:

1)      terminy prac pisemnych są wpisywane do dziennika, za wyjątkiem kartkówek, z tygodniowym wyprzedzeniem, uczeń pisze nie więcej niż jedną pracę dziennie i nie więcej niż trzy prace w tygodniu;

2)      prace klasowe, sprawdziany muszą być sprawdzone i ocenione w terminie dwutygodniowym, w przypadku prac z języka polskiego - trzytygodniowym, i omówione na lekcji;

3)      kartkówki sprawdzają wiedzę i przygotowanie uczniów z trzech ostatnich tematów, mogą być realizowane w dowolnym terminie, bez uprzedzenia, winny być poprawione i ocenione w terminie jednotygodniowym, w przypadku j. polskiego - dwutygodniowym;

4)      nauczyciel dokumentuje sprawdziany i przechowuje je w ciągu całego cyklu edukacyjnego ucznia,

5)      przy ocenie prac pisemnych z zadaniami skonstruowanymi zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego i przeznaczonymi na poszczególne poziomy wymagań powinna być stosowana skala punktowa:

-       bardzo dobry   powyżej 90%     możliwych do uzyskania punktów,

-        dobry               powyżej 75%     możliwych do uzyskania punktów,

-       dostateczny       powyżej 50%    możliwych do uzyskania punktów,

-       dopuszczający   powyżej 33%    możliwych do uzyskania punktów,

-       niedostateczny nie więcej niż 33% możliwych do uzyskania punktów,

-       o ocenie celującej decyduje wykonanie dodatkowo wskazanych poleceń.

12.    Sprawdziany pisemne:

1)      są obowiązkowe;

2)      ich liczbę w poszczególnych okresach ustala nauczyciel i podaje w wymaganiach edukacyjnych dla danego przedmiotu;

3)      uczeń zna szczegółowy zakres materiału (typy zadań) objętego sprawdzianem;

4)      nieobecność ucznia na zapowiedzianym sprawdzianie jest odnotowana w dzienniku lekcyjnym jako „nb”;

5)      uczeń nieobecny  na zapowiedzianym sprawdzianie pisemnym ma prawo do pisania sprawdzianu w terminie dodatkowym, uzgodnionym z nauczycielem;

6)      odmowa pisania sprawdzianu mimo obecności ucznia, powoduje przyznanie mu oceny niedostatecznej z zakresu wiedzy objętej sprawdzianem, którą jednak może poprawić w terminie dodatkowym, uzgodnionym z nauczycielem.

13.              Wypowiedź ustna:

1)      wypowiedź ustna jest prezentacją zarówno wiedzy, jak i umiejętności, przy czym oba te kryteria ocenia się w stosunku ustalonym odrębnie dla każdego przedmiotu;

2)      przy ocenie wypowiedzi ustnej bierze się pod uwagę jej logiczność, spójność oraz sposób prezentacji (swobodę wypowiedzi, płynność wypowiedzi, elastyczność w „poruszaniu się” po materiale) – według zasad ustalonych dla poszczególnych przedmiotów;

3)      uczeń ma prawo przynajmniej raz w ciągu okresu zaprezentować swą wiedzę  i umiejętności w formie wypowiedzi ustnej, przy czym,  ze względu na specyfikę zajęć, nie jest to obligatoryjne na przedmiotach: wychowanie fizyczne, plastyka, technika, muzyka, informatyka.

14.    Uczeń ma prawo do nieprzygotowania się do lekcji i nieodrobienia zadania domowego jeden raz w okresie, z przedmiotu, z którego są realizowane co najmniej dwie godziny w tygodniu, przy czym zgłoszenie nieprzygotowania nie zwalnia go jednak z aktywności na lekcji. Zgłoszenie nieprzygotowania nauczyciel zapisuje w dzienniku jako „np”, brak zadania domowego jako „bz”.

15.    Nieprzygotowanie się i nieodrobienie zadań z przedmiotów, z których realizowana jest 1 godzina tygodniowo zależy od decyzji nauczyciela i jest regulowana przedmiotowym systemem oceniania.

16.    Dodatkową możliwość usprawiedliwienia nieprzygotowania stanowi „szczęśliwy numerek”.

17.    Przygotowanie się do konkursów przedmiotowych (od II stopnia)  przed eliminacjami daje uczniowi prawo do trzech dni zwolnienia z odpowiedzi z innych przedmiotów lub do trzech dni wolnych od zajęć szkolnych za pisemną zgodą rodziców (prawnych opiekunów). Uczniowie przygotowujący się do innych konkursów rejonowych i miejskich mają, na dwa dni przed konkursem, prawo do zwolnienia z odpowiedzi.

18.    Do zwolnienia z pytania i pracy domowej w danym dniu mają prawo uczniowie biorący udział w dniu poprzednim w pozaszkolnych rozgrywkach sportowych lub występach artystycznych. Zwolnienie to obejmuje zajęcia edukacyjne, które odbywały się w dniu zawodów.

19.    Celem uzyskania zwolnienia, uczniowie są zobowiązani do uzyskania pisemnego potwierdzenia przez nauczyciela prowadzącego, udziału w wymienionych w ust.17-18 konkursach i zawodach.

20.    Uczniowie biorący udział w konkursach przedmiotowych i międzyszkolnych rozgrywkach sportowych otrzymują bieżącą ocenę celującą za każde przejście do następnego etapu z danego przedmiotu lub za zajęcie miejsc 1-3.

21.    Postawa ucznia w czasie zajęć, jej różne formy aktywności, jest oceniana przy pomocy plusów i minusów zapisywanych w dokumentacji innej niż dziennik lekcyjny (zeszyt przedmiotowy, notatnik nauczyciela), a które zgodnie z przedmiotowymi systemami oceniania, przeliczane są na oceny pod koniec okresu i zapisywane w dzienniku.

§ 21. Klasyfikacja śródroczna i roczna.

1.    Rok szkolny podzielony jest na dwa okresy. O zakończeniu pierwszego okresu decyduje rada pedagogiczna na konferencji inaugurującej rok szkolny, w zależności od ustalonego terminu ferii zimowych, drugi okres kończy się w ostatni piątek czerwca.

2.     Konferencję klasyfikacyjną przeprowadza się:

1)      śródroczną w ostatnim tygodniu pierwszego okresu;

2)      roczną w przedostatnim tygodniu drugiego okresu.

3.    Dokładny termin konferencji klasyfikacyjnej i szczegółowy harmonogram klasyfikacji ustala się na początku każdego okresu i ogłasza na tablicach informacyjnych  dla uczniów i rodziców.

4.    Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu - według skali, o której mowa w ust. 7 pkt 1-6 i §25 ust.2 pkt 1-6, śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

5.    Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni dalszą naukę, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez:

1)      indywidualizację nauczania na lekcjach;

2)      ustalenie form pomoc koleżeńskiej;

3)      udział w zajęciach w świetlicy szkolnej oraz w kołach zainteresowań;

4)      zdiagnozowanie przyczyn niepowodzeń lub trudności podczas badania w poradni psychologiczno- pedagogicznej.

6.    Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w ust. 7 pkt 1-6 i §25 ust.2 pkt 1-6.

7.    Skala ocen klasyfikacji śródrocznej i rocznej z zajęć edukacyjnych:

1)      stopień celujący – skrót - cel;

2)      stopień bardzo dobry – skrót - bdb;

3)      stopień dobry – skrót - db;

4)      stopień dostateczny – skrót - dst;

5)      stopień dopuszczający – skrót - dop;

6)      stopień niedostateczny – skrót - nast.,

przy czym:

7)      ocenę śródroczną zapisuje się w skrócie, ocenę roczną w pełnym brzmieniu;

8)      ocenę śródroczną i roczną zapisuje się w kolorze czarnym lub niebieskim, ewentualne pomyłki dokonuje się przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowego zapisu i czytelne wpisanie nad skreślonymi wyrazami właściwych danych  oraz złożenie czytelnego podpisu przez dyrektora szkoły lub osoby przez niego upoważnionej.

8.    Kryteria śródrocznych i rocznych ocen:

1)      stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

a)      posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie;

b)      samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia;

c)      biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy;

d)     proponuje rozwiązania nietypowe;

e)      rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy;

f)       osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych;

2)   stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

a)      opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie;

b)      sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami;

c)      rozwiązuje samodzielnie problemy teoretycznie i praktycznie ujęte programem nauczania;

d)     potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;

3)   stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

a)      opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy z danego przedmiotu nauczania;

b)      poprawnie stosuje wiadomości;

c)      rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;

4)   stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

a)      opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się tego przedmiotu;

b)      rozwiązuje typowe zadania o średnim stopniu trudności, czasem przy pomocy nauczyciela;

5)   stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

a)      w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, a braki nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki;

b)      rozwiązuje często przy pomocy nauczyciela zadania typowe o niewielkim stopniu trudności;

6)   stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

a)      nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu;

b)      nie jest w stanie, nawet przy pomocy nauczyciela rozwiązać zadania o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.

9.    Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.

10.              Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w §33. ust.2.  ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne według skali przyjętej w ust. 7 pkt 1-6, przy czym nie mają one wpływu na promocję ani na ukończenie szkoły.

1)      Zajęcia edukacyjne, o których mowa w § 33. ust. 3 nie podlegają ocenianiu.

11.              Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem §27.

12.              Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem §23 ust.1-2 i §27.

13.              Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz ocena zachowania zostają ustalone na trzy dni przed konferencją klasyfikacyjną.

14.              Na miesiąc przed śródroczną i roczną konferencją klasyfikacyjną nauczyciele informują uczniów, a wychowawca  rodziców (prawnych opiekunów), o zagrożeniu niedostateczną oceną śródroczną lub roczną z poszczególnych zajęć edukacyjnych.

15.              Na miesiąc przed śródroczną i roczną konferencją klasyfikacyjną wychowawca informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów), o zagrożeniu naganną oceną zachowania, z zastrzeżeniem, że jeśli w ostatnim miesiącu nauki zajdzie sytuacja, która zgodnie z kryteriami oceny zachowania spowoduje obniżenie oceny do nagannej, wychowawca zwolniony jest z przestrzegania podanego terminu.

16.              Na dwa tygodnie przed roczną konferencją klasyfikacyjną nauczyciele informują uczniów, a wychowawca  rodziców (prawnych opiekunów), o przewidywanych ocenach rocznych z poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej rocznej ocenie zachowania.

17.              Wychowawca, informacje, o których mowa w ust.14 – 16, przekazuje pisemnie, za pośrednictwem ucznia, rodzicom (prawnym opiekunom), którzy są zobowiązani potwierdzić pisemnie przyjęcie ich do wiadomości.

18.              Jeżeli wychowawca:

1)      nie możliwości przekazania informacji, o których mowa w ust. 14-16 rodzicom (prawnym opiekunom),  w ustalonym terminie ze względu na nieobecność ucznia;

lub

2)      uczeń w wyznaczonym terminie nie zwrócił potwierdzenia, o którym mowa w ust.17;

wychowawca ma prawo do przekazania zawartych tam informacji telefonicznie, jeżeli rozmowa ta odbędzie się w obecności dyrektora, wicedyrektora lub innego nauczyciela.

19.              Jeżeli wychowawca nie ma możliwości skontaktowania się telefonicznego, rodzica (prawnego opiekuna) uważa się za poinformowanego ponieważ:

1)      do jego obowiązków należy monitorowania osiągnięć edukacyjnych swego dziecka;

2)      do jego obowiązków należy uczestniczenie w spotkaniu klasowych z wychowawcą, podczas których przedstawiony był Wewnątrzszkolny System Oceniania;

3)      harmonogram klasyfikacji dostępny jest w gablocie informacyjnej dla rodziców.

§ 22. Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

1.    Następnego dnia po otrzymaniu karty ocen przewidywanych, do godz. 1500, uczeń może wystąpić z pisemną prośbą do nauczyciela o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej.

2.    Na złożonej pisemnej prośbie nauczyciel potwierdza swoim podpisem jej przyjęcie i ustala termin pisania testu sprawdzającego, z zastrzeżeniem §21 ust.13 .

3.    Uczeń może wystąpić z prośbą o podwyższenie oceny o jeden stopień od oceny przewidywanej.

4.    Nauczyciel przygotowuje test sprawdzający zgodnie z wymaganiami edukacyjnymi i kryteriami oceniania na ocenę, o którą uczeń się ubiega.

5.    Test jest sprawdzany i oceniany w tym samym dniu, a ocena podana jest uczniowi.

6.    Jeżeli uczeń otrzymał z testu ocenę, o jaką się ubiegał, to jest ona oceną roczną klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych. W przypadku, gdy uczeń nie otrzymał z testu oceny, o którą się ubiegał, to przewidywana przez nauczyciela ocena roczna jest oceną ustaloną.

§ 23. Egzamin poprawkowy.

1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.

2. skreślony

3. skreślony

4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych a przeprowadza się go w ostatnim tygodniu ferii letnich.

5.    Uczniowie potwierdzają podpisem otrzymanie informacji o terminie egzaminu, zakresie materiału i wymaganiach egzaminacyjnych.

6.    Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych (tragedia rodzinna, choroba) nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, ma wyznaczony ponowny termin nie później niż do 30 września.

7.    Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

8.    Część pisemna i ustna egzaminu poprawkowego odbywają się tego samego dnia.

9.     Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

1)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;

2)      nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;

3)      nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

10.              Nauczyciel, o którym mowa w ust.9 pkt 2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

11.              Wynik egzaminu jest uzależniony od średniej arytmetycznej ocen cząstkowych, uzyskanych z części pisemnej i ustnej, interpretowanej na korzyść ucznia zgodnie z zasadą zaokrąglania liczb. Ocena zostaje podana uczniowi przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej po przeprowadzeniu egzaminu.

12.              Ocena z egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 27.

13.              Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1)      skład komisji;

2)      termin egzaminu poprawkowego;

3)      pytania egzaminacyjne;

4)      wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

14.              Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust.15, natomiast uczeń klasy  trzeciej nie kończy gimnazjum i powtarza klasę.

15.              Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w  klasie programowo wyższej.

§ 24. Nieklasyfikowanie i egzamin klasyfikacyjny.

1.    Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w  szkolnym planie nauczania.

2.    Jeżeli uczeń za I okres był niesklasyfikowany z danych zajęć edukacyjnych z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności, ale w ciągu roku był obecny na ponad połowie czasu przeznaczonego na te zajęcia o formie wyegzekwowania wymagań edukacyjnych za ten okres decyduje nauczyciel przedmiotu.

3.    Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

4.    Uczniowi nieklasyfikowanemu z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności, na jego wniosek lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna wyraża zgodę na egzamin klasyfikacyjny, jeżeli jest on nieklasyfikowany z co najwyżej dwóch przedmiotów.

5.    Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

1)      realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;

2)      spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

6. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o  którym mowa w ust.5 pkt 2:

1)      nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: zajęcia techniczne, zajęcia artystyczne, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych;

2)      przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

a.       dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;

b.      nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

7.    Uczniowi, o którym mowa w ust.5 pkt 2,  zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

8.    Konieczności zdawania egzaminu klasyfikacyjnego przez  ucznia, o którym mowa w ust.5 pkt 1 wynika z uzyskania przez niego zgody na taką formę realizacji nauki.

9.    O możliwości nieklasyfikowania ucznia, o którym mowa w ust.3 i 4, rodzice (prawni opiekunowie) są informowani na miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną.

10.  Dla uczniów, o których mowa w ust.3 i 4, na konferencji klasyfikacyjnej rada pedagogiczna ustala termin egzaminu klasyfikacyjnego.

11.   Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami, przy czym:

1)     uczniom, o których mowa w ust.3 i 4, egzamin przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych;

2)     uczniowi, o którym mowa w ust.5 pkt 1 wyznacza się termin egzaminu klasyfikacyjnego w tygodniu poprzedzających konferencję klasyfikacyjną, z zastrzeżeniem §21 ust.13.

3)     z uczniem, o którym mowa w ust.5 pkt 2 oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) przewodniczący komisji uzgadnia termin, liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia, z zastrzeżeniem §21 ust.13.

13.  Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, przy czym część pisemna i część ustna egzaminu klasyfikacyjnego z danego przedmiotu odbywa się tego samego dnia.

14.  Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

15.  Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 3 i 4. oraz 5.pkt1), przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

16.  W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

17.  Wynik egzaminu części pisemnej i ustnej jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych, interpretowaną na korzyść ucznia zgodnie z zasadą zaokrąglania  liczb. Ocena zostaje podana uczniowi przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.

18.  Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1)      imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 15, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w ust.5 pkt 2 - skład komisji

2)      termin egzaminu klasyfikacyjnego;

3)      zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;

4)      wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

19.  W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany" lub „nieklasyfikowana”.

20.  Ocena klasyfikacyjna roczna uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna z zastrzeżeniem § 27.

21.  Niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 27 i § 23 ust.1 i 2.

22.  Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

§ 25. Ocena zachowania.

1.    Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia treści zawarte w § 63.

2.    Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według określonej skali:

1)      wzorowe – skrót wz;

2)      bardzo dobre -  skrót bdb;

3)      dobre – skrót db;

4)      poprawne – skrót pop;

5)      nieodpowiednie – skrót ndp;

6)      naganne – skrót nag,

przy czym:

7)      oceny śródroczne wpisuje się w skrócie, oceny roczne w pełnym brzmieniu;

8)      ocenę śródroczną i roczną zapisuje się w kolorze czarnym lub niebieskim, ewentualne pomyłki dokonuje się przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowego zapisu i czytelne wpisanie nad skreślonymi wyrazami właściwych danych  oraz złożenie czytelnego podpisu przez dyrektora szkoły lub osoby przez niego upoważnionej.

3.    Oceną wyjściową zachowania dla ucznia na początku roku szkolnego jest ocena dobra. Przy ustalaniu oceny rocznej bierze się pod uwagę oceną śródroczną.

4.    Kryteria ocen zachowania

1)      zachowanie wzorowe posiada uczeń, który wzorowo przestrzega obowiązków ucznia a w szczególności:

a)      jest inicjatorem imprez klasowych, szkolnych lub środowiskowych,

b)      bierze udział w konkursach i zawodach międzyszkolnych,

c)      aktywnie pracuje w samorządzie klasowym lub uczniowskim,

d)     reaguje na potrzeby innych, prowadzi działalność charytatywną,

e)      wzorowo pełni dyżury wyznaczone przez samorząd uczniowski,

f)       wzorowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań i funkcji,

g)      jest koleżeński i życzliwy dla kolegów,

h)      słabszym pomaga w nauce,

i)        cechuje go wysoka kultura osobista,

j)        zawsze okazuje szacunek innym osobom,

k)      dba o dobre imię szkoły w środowisku,

l)        na co dzień posługuje się pięknym językiem,

m)    wykazał się dużą samodzielnością i innowacyjnością we wszystkich etapach realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagał członków zespołu w realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu i wykazał się umiejętnością dokonania krytycznej samooceny i wyciągania wniosków.

Na ocenę wzorową uczeń wypełnia co najmniej dziesięć kryteriów.

2)     zachowanie bardzo dobre posiada uczeń, który bardzo dobrze przestrzega obowiązków ucznia a w szczególności:

a)      chętnie podejmuje zaproponowane mu prace na rzecz klasy, szkoły,

b)      wyróżnia się kulturą osobistą, używa kulturalnego języka, jest koleżeński i życzliwy dla kolegów (również z młodszych klas),

c)      przeciwstawia się brutalności i wulgarności,

d)     systematycznie uczęszcza na zajęcia, bierze w nich aktywny udział,

e)      nie ma nieobecności nieusprawiedliwionych,

f)       poszerza wiedzę w kołach zainteresowań (w szkole lub poza szkołą);

g)      bierze aktywny udział w życiu szkoły,

h)      jest inicjatorem imprez klasowych,

i)        wyróżnia się troską o mienie szkoły, klasy, kolegów,

j)        jest koleżeński i życzliwy dla kolegów, słabym pomaga w nauce,

k)      bierze udział w konkursach i zawodach międzyszkolnych,

l)        godnie reprezentuje szkołę w środowisku,

m)    był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego projekt, a jego współpraca z członkami zespołu była rzeczowa i nacechowana życzliwością.

Na ocenę bardzo dobrą uczeń wypełnia co najmniej dziesięć kryteriów.

3)      zachowanie dobre posiada uczeń, który dobrze wywiązuje się z obowiązków ucznia określonych w § 66, a w szczególności:

a)      systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne, nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności,

b)      przestrzega wszystkich obowiązujących w szkole regulaminów oraz Statutu,

c)      szanuje mienie osobiste, szkolne i społeczne, tratuje z szacunkiem cudzą własność i pracę,

d)     osiąga wyniki w nauce, na miarę swoich możliwości,

e)      zachowuje się kulturalnie w stosunku do pracowników szkoły i rówieśników,

f)       jest prawdomówny,

g)      szanuje godność innych i jest tolerancyjny,

h)      przestrzega zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią,

i)        dba o higienę osobistą, ład i porządek w otoczeniu,

j)        pełni dyżury wyznaczone przez samorząd uczniowski,

k)      uczestniczy w zbiórkach surowców wtórnych,

l)        nie ulega nałogom,

m)    współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania.

4)     zachowanie poprawne posiada uczeń, który poprawnie wywiązuje się z obowiązków ucznia a w szczególności:

a)      stara się systematycznie i punktualnie uczęszczać na zajęcia szkolne, ma do 10 godz. nieusprawiedliwionych nieobecności w okresie, sporadyczne spóźnienia,

b)      nie zawsze przestrzega obowiązujące w szkole regulaminy oraz Statut,

c)      zdarza się mu nie szanować mienia osobistego, szkolnego i społecznego,

d)     nie zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią,

e)      czasami przeszkadza innym podczas zajęć edukacyjnych,

f)       nie zawsze osiąga wyniki w nauce na miarę swoich możliwości,

g)      zdarza mu się zlekceważyć polecenie nauczyciela lub pracownika szkoły,

h)      zdarza mu się używać wulgaryzmów,

i)        nie zawsze traktuje z szacunkiem cudzą własność i pracę,

j)        zdarza się mu nie dbać o higienę osobistą, ład i porządek w otoczeniu,

k)      niesystematycznie pełni dyżury wyznaczone przez samorząd uczniowski,

l)        sporadycznie wychodzi poza teren szkoły,

m)    współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna projektu.

Na ocenę poprawną uczenia dotyczy co najmniej dziesięć kryteriów.

5)     zachowanie nieodpowiednie posiada uczeń, który nie przestrzega obowiązków i wypełnia co najmniej cztery z poniższych kryteriów:

a)      nie uczęszcza systematycznie i punktualnie na zajęcia szkolne, ma powyżej 10 godz. nieusprawiedliwionych nieobecności w okresie,  notorycznie spóźnia się na lekcje,

b)      często jest nieprzygotowany do lekcji, nie bierze w niej udziału, często utrudnia jej prowadzenie,

c)      nie uzupełnia zaległości w nauce,

d)     używa wulgarnych słów, kłamie,

e)      nie wywiązuje się z powierzonych mu prac,

f)       ma agresywny stosunek do kolegów, swoim zachowaniem zagraża innym użytkownikom szkoły,

g)      niszczy mienie szkoły, klasy i kolegów,

h)      pali papierosy,

i)        nosi wyzywający strój, nieodpowiedni do miejsca i sytuacji,

j)        przynosi do szkoły niebezpieczne przedmioty stwarzające zagrożenie dla życia i zdrowia uczniów,

k)      lekceważy nauczycieli, pracowników szkoły oraz swoich kolegów,

l)        nagminnie opuszcza teren szkoły,

m)    nie wywiązywał się w terminie ze swoich obowiązków wynikających z realizacji projektu edukacyjnego, czego konsekwencją były opóźnienia w realizacji projektu lub konieczność realizacji zadań przez innych członków zespołu.

6)     zachowanie naganne posiada uczeń, który nie przestrzega obowiązków ucznia, a ponadto wypełnia przynajmniej jedno z poniższych  kryteriów i nie wykazuje najmniejszej chęci poprawy:

a)      ma ponad 50% nieusprawiedliwionych nieobecności w okresie,

b)      rażąco łamie zasady bezpieczeństwa i normy współżycia społecznego,

c)      zastrasza nauczycieli, pracowników szkoły lub  kolegów;

d)     fizycznie lub psychicznie znęca się nad kolegami, nauczycielami, pracownikami szkoły,

e)      pije alkohol lub rozprowadza go na terenie szkoły,

f)       zażywa narkotyki lub rozprowadza je na terenie szkoły,

g)      dokonuje kradzieży,

h)      wyłudza pieniądze,

i)        wchodzi w konflikt z prawem,

j)        nie uczestniczył lub odmówił udziału w realizacji projektu gimnazjalnego mimo rozmów z wychowawcą i opiekunem projektu.

5.    Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy, po uzyskaniu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia, przy czym:

1)     nauczyciele i zespół klasowy wystawiają pisemnie każdemu uczniowi  ocenę proponowaną według skali przyjętej w ust.2;

2)     uczeń w formie pisemnej dokonuje samooceny swojego zachowania.

6.    Ocena zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe uwzględnia wpływ tych zaburzeń i odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

7.    Pomocą przy ustalaniu oceny zachowania jest „Zeszyt uwag” wypełniany na bieżąco przez  wychowawcę oraz innych nauczycieli, przy czym:

1)     uczniowie dbają, aby wychowawca wpisywał wszystkie uwagi pozytywne świadczące o ich zaangażowaniu.

8.    Od oceny zachowania wynikającej z kryteriów, o których mowa w ust. 4, pkt 1-4 obniżenie następuje gdy uczeń:

1)     otrzymał kolejne wpisy w klasowym zeszycie uwag o używaniu przez niego             telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego;

2)     otrzymał kolejne wpisy w klasowym zeszycie uwag o nienoszeniu przez niego obowiązkowego stroju szkolnego;

3)     wypełnia jedno z kryteriów dla oceny nieodpowiedniej.

9.    Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

1)     oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

2)     promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ust.12-13.

10.              Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

11.              Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 27.

12.              Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w tym gimnazjum po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, przy czym:

1)     rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia jeżeli ocena naganna jest konsekwencją więcej niż dwóch kryteriów, o których mowa w  wust.4 pkt 6, a środki wychowawcze podjęte  przez szkołę i dom rodzinny nie przyniosły spodziewanego efektu.

13.              uchyla się

§ 26. Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

1. Po otrzymaniu karty przewidywanych ocen rocznych, uczeń może wystąpić do wychowawcy z prośbą o podwyższenie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania i ocena ta może zostać podwyższona, jeśli pojawiły się nowe okoliczności, które poprawiły wizerunek ucznia.

2. Wychowawca po wypełnieniu karty ocen przewidywanych, z własnej inicjatywy może podwyższyć ocenę jeśli zaistniały ku temu nowe okoliczności.

§ 27. Tryb odwoławczy od rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i zachowania ustalonej niezgodnie z prawem.

1.    Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2.    W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

1)     w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

2)     w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

3.    Termin sprawdzianu, o którym mowa w  ust.2 pkt1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) i przeprowadza się go nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust.1.

4.    W skład komisji wchodzą:

1)     w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

b)      nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

c)      dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;

2)     w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

b)      wychowawca klasy,

c)      wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

d)     pedagog,

e)      psycholog

f)       przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

g)      przedstawiciel rady rodziców.

5.    Nauczyciel, o którym mowa w ust.4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w  porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6.    Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 23 ust.1-2.

7.    Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1)     w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a)      skład komisji,

b)      termin sprawdzianu, o którym mowa w ust.2 pkt 1,

c)      zadania (pytania) sprawdzające,

d)     wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;

2)     w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a)      skład komisji,

b)      termin posiedzenia komisji,

c)      wynik głosowania,

d)     ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

8.    Do protokołu, o którym mowa w ust.7, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

9.    Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

10.              Przepisy ust.1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

§ 28. Promocja.

1.    Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ­­§ 25 ust.12 oraz  § 23 ust 15.

2.    Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem. Do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z dodatkowych zajęć edukacyjnych i religii.

3.    Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

4.    Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 1 nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem § 23 ust.15.

§ 29. Ukończenie szkoły.

1.    Uczeń kończy gimnazjum:

1)      jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, z uwzględnieniem § 28 ust. 3 uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 25 ust. 12;

2)      przystąpił do egzaminu gimnazjalnego, o którym mowa w § 30, a który jest obowiązkowy, z zastrzeżeniem  § 30 ust. 3 pkt 2;

2.    Uczeń kończy gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. Do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z dodatkowych zajęć edukacyjnych i religii.

§ 30. Egzamin gimnazjalny.

1.    W klasie III gimnazjum jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny, obejmujący:

1)      w roku szkolnym 2010/2011:

a)    w części pierwszej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych;

b)   w części drugiej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych;

c)    w części trzeciej – wiadomości i umiejętności z zakresu obowiązkowego języka nowożytnego nauczanego zgodnie z ramowym planem nauczania;

które są ustalone w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum;

2)      począwszy od roku szkolnego 2011/2012:

a)    w części pierwszej –humanistycznej -  wiadomości i umiejętności z zakresu języka polskiego oraz z zakresu  historii, wiedzy o społeczeństwie;

b)   w części drugiej –matematyczno-przyrodniczej- wiadomości i umiejętności z zakresu matematyki oraz z zakresu  przedmiotów przyrodniczych: biologii, geografii, fizyki i chemii;

c)    w części trzeciej – wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego: angielskiego lub niemieckiego zgodnie z deklaracją złożoną pisemnie przez rodziców (prawnych opiekunów) ucznia,

a które są ustalone w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum,

2.    Termin, przebieg, organizację egzaminu gimnazjalnego określają odrębne przepisy.

3.    Uczeń może być zwolniony z egzaminu, o którym mowa w ust. 1 lub jego części, jeżeli:

1)      jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej oraz laureatem konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego   z grupy przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym - wtedy zwolniony jest z odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego. Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem z tej części egzaminu najwyższego wyniku;

2)      w szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia  z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

§ 30a. Projekt edukacyjny

1.    Wszyscy uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego z zastrzeżeniem ust. 2.

2.    W przypadku długotrwałej choroby lub zdarzenia losowego uniemożliwiającego udział w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum na udokumentowany wniosek rodziców może zwolnić ucznia z jego realizacji.

3.    Udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę zachowania zgodnie z kryteriami określonymi w § 5, a informacje o udziale ucznia w realizacji projektu, jego temat, odnotowane są na świadectwie ukończenia gimnazjum za wyjątkiem ucznia, o którym mowa w ust.2., któremu wpisuje się wtedy „zwolniony” lub „zwolniona”.

4.    Końcowa ocena projektu wyrażona jest stopniem szkolnym. Forma i kryteria oceny są znane uczniowi od samego początku pracy nad projektem.

5.    Gimnazjum w miarę swoich możliwości stwarza warunki do realizacji uczniowskich projektów edukacyjnych, które mogą mieć charakter przedmiotowy lub międzyprzedmiotowy a ich czas realizacji powinien wynosić od 1 miesiąca do 3 miesięcy.

6.    Uczniowie mogą realizować projekty w zespołach klasowych i międzyoddziałowych liczących od 3 do 6 osób, przy czym dokładna liczba uczestników wynika z potrzeb projektu.

7.    Projekty realizowane są w klasie II, przy czym:

1)      w szczególnych wypadkach ich realizacja może być dokończona lub przesunięta nie później niż do końca pierwszego okresu nauki w klasie III;

2)      za indywidualną zgodą opiekuna projektu i wychowawcy klasy projekt może być realizowany w klasie I.

8.    Uczeń może brać udział w realizacji więcej niż jednego projektu pod warunkiem, że nie odbywają się one w tym samym czasie.

9.    W przypadku, o którym mowa w ust.8 uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) wskazują w terminie nie później niż do 30 maja ostatniego roku nauki w gimnazjum, temat projektu który zostanie wpisany na świadectwie ukończenia szkoły.

10.              Projekty edukacyjne prezentowane są publicznie podczas Festiwalu Projektów, który odbywa się w maju w terminie ustalonym w harmonogramie roku szkolnego lub w innej formie wynikającej ze specyfiki projektu.

11.              System podziału na poszczególne zespoły projektowe odbywa się w sposób:

1)    losowy;

2)    poprzez dobór samodzielny uczniów;

3)    poprzez wybór nauczyciela.

12.              Zadania zespołu określa instrukcja realizacji danego projektu oraz kontrakt zawarty z opiekunem.

13.              Przy wyborze tematyki projektu obowiązuje zasada dobrowolności, a jeden projekt może realizowany niezależnie prze kilka zespołów uczniowskich.

14.              W celu prawidłowej realizacji projektów edukacyjnych:

1)      na wniosek dyrektora powołuje się koordynatora projektów edukacyjnych, którego zadaniem jest:

a)      zebranie propozycji tematów projektów i sporządzenie ich listy zbiorczej, przedstawienie jej dyrektorowi i radzie pedagogicznej i upowszechnienie w szkole;

b)      przygotowanie harmonogramu pracy na dany rok szkolny;

c)      udzielanie nauczycielom pomocy merytorycznej na temat metody projektu;

d)     monitorowanie stopnia realizacji projektów;

e)      organizacja Festiwalu Projektów lub innej formy prezentacji projektu;

f)       podsumowanie realizacji projektów, przedstawienie sprawozdania radzie pedagogicznej na koniec roku szkolnego

2)      powołuje się opiekuna projektu, którego zadaniem jest:

a)      wskazanie zgodnie z zainteresowaniami uczniów i treściami podstawy programowej tematyki projektów;

b)      omówienie z uczniami zakresu tematycznego i celów projektu;

c)      koordynowanie podziału uczniów na zespoły projektowe;

d)     przygotowanie dokumentacji i zapoznanie uczniów z zasadami jej prowadzenia:

-          instrukcja realizacji projektu,

-          kontrakt,

-          karta projektu,

-          krata samooceny ucznia,

-          karta oceny projektu,

-          karta oceny prezentacji projektu,

-          sprawozdanie z realizacji projektu;

e)      prowadzenie konsultacji dla uczniów realizujących projekt;

f)       opracowanie harmonogramu działań;

g)      ustalenie planowanego terminu zakończenia i sposobu prezentacji projektu;

h)      monitorowanie jego realizacji;

i)        ocena projektu;

j)        informowanie koordynatora projektów edukacyjnych o stopniu realizacji projektu;

k)      komunikacja z wychowawcą ucznia na temat jego udziału w projekcie;

l)        koordynowanie pracy nauczycieli w przypadku, kiedy projekt edukacyjny jest międzyprzedmiotowy.

3)      wychowawcy przydziela się zadania związane z realizacją projektu:

a)   poinformowanie uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów)  o warunkach realizacji projektu edukacyjnego;

b)   prowadzenie działań organizacyjnych związanych z realizacją projektu przez uczniów klasy, w szczególności:

-          wyboru tematu i grupy projektowej przez uczniów klasy,

-          monitorowanie udziału uczniów w pracach zespołów poprzez kontakt z opiekunem zespołu,

-          przekazywanie informacji rodzicom o pracy uczniów nad realizacja projektu

c)   komunikowanie się z opiekunami projektu w sprawie oceniania zachowania

d)  dokonywanie zapisów w dokumentacji szkolnej dotyczących realizacji przez ucznia projektu edukacyjnego.

4)      nauczyciela niebędącego opiekunem projektu a współpracującego z opiekunem w projekcie międzyprzedmiotowym zobowiązuje się do wykonywania zadań, o których mowa w pkt 2) w zakresie jego dotyczącym.

15.         Ustalenia dodatkowe dotyczące realizacji projektów:

1)      dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczna dopuszcza złożone projekty do realizacji;

2)      na prośbę ucznia objętego nauczaniem indywidualnym, dyrektor podejmuje decyzję o możliwości realizacji projektu edukacyjnego;

3)      dyrektor szkoły, po konsultacji z koordynatorem projektów, może dokonać modyfikacji listy projektów, zmienić tematykę, terminy zakończenia, sposób prezentacji efektów, a także zmienić opiekuna projektu o ile wystąpiły przyczyny, które uniemożliwiły realizację podjętego zadania;

4)      dyrektor szkoły rozstrzyga sytuacje problemowe mogące się pojawić podczas realizacji projektów edukacyjnych;

5)      w przypadku, gdy uczeń:

a)      nie zdecyduje o wyborze tematu;

b)      nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt;

c)      nie zadeklaruje udziału w projekcie

wychowawca włącza go do określonego zespołu.

6)      dokumentację projektu przechowuje się do końca roku szkolnego, w którym uczeń kończy gimnazjum.

§ 31. Postanowienia końcowe. Ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu oceniania dokonywana jest na bieżąco, w zależności od zmieniającego się prawa oświatowego oraz pod koniec roku szkolnego w zależności od potrzeb.

---------------------

kolorem czerwonym zaznaczono zmiany naniesione aneksem nr 1, niebieskim zmiany naniesione aneksem nr 2, zielonym zmiany naniesione aneksem nr 3,