PROGRAM WYCHOWAWCZY

 

GIMNAZJUM NR 5

im. JÓZEFA LOMPY

W CHORZOWIE

 

 

 

 

1. PODSTAWA PRAWNA

a.       Ustawa z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami)

b.      Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. z 2003r. Nr 118, poz.1112 z późniejszymi zmianami)

c.       Ustawa z dnia11.04.2007 o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z dnia9.05.2007r. nr 80, poz.542)

d.      Ustawa z dnia 8.01.1999 r. – Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. Dz.U. z 1999 r. Nr 12 poz. 96.

e.       Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002r. w sprawie podstawy programowej, wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2002r. Nr 51, poz. 458 z późniejszymi zmianami)

f.        Rozporządzenie MEN z dnia 30.04.2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy  oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007r. Nr 83, poz. 562)

g.       Rozporządzenie MENiS z 07.01.2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz.U. z 2003 r. Nr 11 poz. 114).

h.       Konwencja o Prawach Dziecka ratyfikowana przez Polskę w 1991r.

i.         Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z dnia 10 grudnia 1948r.

j.        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. (Dz.U. z 2003 r. Nr 23, poz. 193)

k.      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. (Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69)

l.         Statut Gimnazjum nr 5 w Chorzowie

 

2. WSTĘP

Program wychowawczy Gimnazjum nr 5 w Chorzowie był tworzony na podstawie obserwacji środowiska uczniów, doświadczeń nauczycieli oraz wniosków wynikających z ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli. Szkoła jako instytucja wspierająca rodziców w wychowaniu dzieci stwarza warunki niezbędne do ich wszechstronnego rozwoju, pomaga w przygotowaniu do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności. Rozwija patriotyzm oraz poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.

 

3. ROLA SPOŁECZNYCH ORGANÓW SZKOŁY W PROCESIE WYCHOWANIA

3.1. Społeczne organy szkoły: Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski mają wpływ na kształt programu wychowawczego i jego realizację.

3.2. Samorząd Uczniowski:

-         opiniowanie programu wychowawczego

-         składanie wniosków i opinii w sprawach dotyczących programu wychowawczego

-         realizacja działań ujętych w programie, szczególnie dotyczących punktów:

® szkoła przygotowuje ucznia do roli obywatela państwa demokratycznego,

® szkoła uczy działania na rzecz innych i dla dobra wspólnego,

® szkoła kształci umiejętność komunikowania się z ludźmi, pracy w grupie,

® szkoła pomaga uwierzyć w siebie, rozwija u uczniów poczucie własnej wartości,


 

® szkoła stwarza warunki i motywuje do własnego rozwoju każdego ucznia.

 

3.3. Rada Rodziców:

-         uchwalanie programu wychowawczego wraz z radą pedagogiczną,

-         wnioskowanie i opiniowanie spraw dotyczących programu wychowawczego,

-         organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania zadań wychowawczych,

-         wspieranie inicjatyw nauczycielskich i uczniowskich w zakresie działań wychowawczych poprzez współorganizowanie czy współfinansowanie,

-         udział w uroczystościach i imprezach szkolnych.

 

4. CELE OGÓLNE

Szkoła zapewnia każdemu uczniowi możliwość:

·        wszechstronnego rozwoju osobowego wymiarze intelektualnym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym;

·        rozwijania w sobie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie;

·        dostrzegania życiowej użyteczności wiedzy i umiejętności z poszczególnych przedmiotów szkolnych

·        poznania zasad skutecznej i prawidłowej komunikacji społecznej

·        osiągania wyznaczonych celów rzetelną pracą i uczciwością

·        lepszego poznania siebie

·        przygotowania się do pełnienia różnych ról społecznych w poszanowaniu dziedzictwa kulturowego

·        uczenia się rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości

·        rozwijania samodzielności, przedsiębiorczości

·        otrzymania pomocy w podejmowaniu decyzji dotyczącej dalszej edukacji.

 

5. MISJA SZKOŁY

Wiedzieć, co się wie, i wiedzieć, czego się nie wie - oto prawdziwa mądrość. (Konfucjusz)

Nauczyciele przekazują uczniom i ich rodzicom (prawnym opiekunom) rzetelne informacje na temat wiedzy i umiejętności ucznia oraz jego kompetencji społecznych. W sposób życzliwy dają wskazówki, nad czym powinien pracować, co doskonalić. W swoich działaniach podkreślamy, że młody człowiek, który zdaje sobie sprawę ze swoich umiejętności przy równoczesnym dostrzeganiu braków, będzie lepiej przygotowany do funkcjonowania we współczesnym świecie. Podejmuje on wtedy wysiłek pracy nad sobą, jest świadomy swoich mocnych i słabych stron, radzi sobie w trudnych sytuacjach oraz dąży do ciągłego kształcenia zgodnie z europejskim modelem edukacji zakładającym, że edukacja trwa przez całe życie. Najbardziej skutecznym sposobem na realizowanie misji szkoły jest aktywizacja uczniów, motywowanie ich do różnorodnych działań, lepszego poznania siebie, swoich zainteresowań i możliwości, a także budzenie w nich ciekawości świata. Słowa Konfucjusza stają się myślą przewodnią wszelkich działań podejmowanych przez uczniów jak i nauczycieli.

 

6. WIZJA SZKOŁY

6.1. W Gimnazjum nr 5 proces wychowawczy odbywa się na każdych zajęciach edukacyjnych i rekreacyjnych. Szkoła stwarza środowisko, w którym warunkiem skutecznych działań jest ścisła współpraca z domem rodzinnym ucznia oparta na wzajemnym zrozumieniu i poszukiwaniu nowych, coraz bardziej skutecznych rozwiązań organizacyjnych, edukacyjnych i wychowawczo-opiekuńczych. Dążymy do zaangażowania społeczności lokalnej w życie szkoły, uwzględniając potrzeby, interesy, oczekiwania i ambicje środowiska.

Pragniemy, aby nasza szkoła, wspierając działania rodziców i wykorzystując bazę szkoły, wychowywała uczniów w oparciu o system wartości wypracowany przez szkolną społeczność. Za najważniejsze cechy właściwego współżycia społeczności szkolnej uznaliśmy: bezpieczeństwo, odpowiedzialność za siebie i swoje czyny, szacunek dla drugiego człowieka, uczciwość i rzetelność. Chcemy również wyrabiać poczucie sprawiedliwości u uczniów odzwierciedlone w sprawiedliwej ocenie siebie i innych.

 

6.2. Zgodnie z założeniem, że uczniowie na bieżąco i systematycznie informowani o swoich umiejętnościach i brakach są bardziej zmotywowani do pracy nad sobą, szkoła przeprowadza co semestr humanistyczne i matematyczno-przyrodnicze testy kompetencji. Dzięki temu stwarzamy uczniom sytuację porównywalną do egzaminu gimnazjalnego, oswojenie z nią daje możliwość zmniejszenia stresu egzaminacyjnego, a także jest szansą na lepsze przygotowanie uczniów do egzaminu kończącego gimnazjum.

6.3. W programie wychowawczym szkoły uwzględniamy bazę szkoły, elementy nas wyróżniające.

Wykorzystując bogate i nowoczesne zaplecze informatyczne, stajemy się miejscem propagowania rozwoju kultury informacyjnej. Kształcimy współczesnego człowieka, który traktuje komputer jako narzędzie pracy, także twórczej. Dążymy do tego, aby uczeń posiadał umiejętności w zakresie zarządzania informacją, potrafił krytycznie się do niej ustosunkować i efektywnie wykorzystać ją w życiu prywatnym, edukacji, a w przyszłości w pracy zawodowej.

Duży nacisk kładziemy na wychowanie przez kontakt ze zwierzętami ze szkolnej hodowli amatorskiej. Dzięki realizacji zadań koła hodowlanego nasi wychowankowie uczą się przede wszystkim odpowiedzialności, rzetelności i systematyczności, które stanowią podstawowe wartości w naszym gimnazjum.

6.4. Obserwacja środowiska uczniów oraz cechy charakterystyczne dla dorastających nastolatków wpłynęły na określenie przez nauczycieli i rodziców priorytetowych zagadnień dotyczących funkcjonowania społeczności szkolnej. Należą do nich:

·        Szkoła bezpieczna dla wszystkich.

·        Budowanie poczucia wartości u wszystkich uczniów, zwracanie szczególnej uwagi na uczniów słabszych i niewyróżniających się po to, aby każdy uczeń dobrze czuł się w szkole i znalazł w niej swoje miejsce.

·        Zwracanie uwagi na kulturę osobistą ucznia.

·        Rozwijanie samodzielności i uczenie przedsiębiorczości.

·        Umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

·        Zwracanie szczególnej uwagi na odpowiedzialność ucznia za swoje działanie.

·        Współdziałanie i współtworzenia w szkole wspólnoty nauczycieli i uczniów.

Realizując zadania wychowawcze naszej szkoły w powiązaniu z zadaniami dydaktycznymi, chcemy, aby nasi uczniowie zostali wyposażeni w umiejętności, ale także w system wartości będący wynikiem świadomego i konsekwentnego procesu wychowania, które zawarliśmy w modelu absolwenta.

 

7. MODEL ABSOLWENTA GIMNAZJUM NR 5 w CHORZOWIE

zgodny z europejską koncepcją edukacji opartą na czterech fundamentalnych zasadach:

  1. Uczyć się, aby wiedzieć

-         posiada zdolność poszukiwania, zdobywania, przetwarzania i wykorzystywania wiedzy z różnych źródeł informacji,

-         dąży do poznania i rozumienia świata wokół siebie: przyrody, człowieka, dorobku ludzkości,

-         interesuje się tym, co dzieje się w gminie, w kraju i na świecie,

-          jest przygotowany do dalszego kształcenia. 

 

  1. Uczyć się, aby działać

-         potrafi pracować w zespole,

-         chce współpracować, a nie rywalizować,

-         rozumie, że porażki są nieodłączną sferą życia człowieka i umie znaleźć sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach

 

  1. Uczyć się, aby żyć wspólnie

-         czuje się członkiem społeczności szkolnej

-         jest słowny, obowiązkowy i punktualny,

-         cechuje go wysoka kultura osobista,

-         prawidłowo funkcjonuje w otaczającym świecie, postępuje zgodnie z akceptowanymi społecznie zasadami,

-         dostrzega problemy bliźnich, stara się pomagać potrzebującym,

 

  1. Uczyć się, aby być

-         obiektywnie ocenia siebie i swoje możliwości,

-         jest krytyczny wobec siebie i otoczenia,

-         zależy mu na własnym rozwoju,

-         potrafi radzić sobie ze swoimi uczuciami,

-         rozwija zainteresowania, talenty i pasje,

-         potrafi wyrazić własne zdanie, jest asertywny,

-         potrafi myśleć kreatywnie i samodzielnie podejmować decyzje,

-         posiada nawyk prowadzenia zdrowego i aktywnego trybu życia. 

 

8. MODEL NAUCZYCIELA WYCHOWAWCY

 

Wychowawca, realizując wszystkie zadania statutowe, powinien być:

-         życzliwy, wyrozumiały,

-         taktowny, godny zaufania

-         rozpoznający i rozumiejący indywidualne potrzeby uczniów

-         wymagający i sprawiedliwy

-         konsekwentny, skuteczny w działaniu

-         zaangażowany, twórczy

-         energiczny

-         pełen optymizmu i wiary w powodzenie działań wychowawczych

Ponadto:

-         integruje zespół klasowy

-         stwarza atmosferę przyjazną, pełną wzajemnego szacunku

-         ma wysokie, ale realne wymagania wobec uczniów

-         stwarza możliwości nabywania wielu umiejętności kluczowych w praktycznym działaniu

-         inspiruje wychowanków do samodzielnych działań, podejmowania różnych inicjatyw

-         uwzględnia propozycje uczniów przy ustalaniu tematyki zajęć na godzinach wychowawczych

-         zapewnia bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne uczniów

-         koncentruje się na procesie wychowywania uczniów, szczególnie rozumiejąc problemy wieku dojrzewania

-         stosuje nowoczesne metody wychowawcze

-         prezentuje wysokie kompetencje osobiste, stanowiąc wzór do naśladowania

-         umie współpracować z gronem pedagogicznym i dyrekcją szkoły przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych

-         umiejętnie współpracuje z rodzicami, angażując ich w życie klasy i szkoły

-         współpracuje z instytucjami zajmującymi się dzieckiem i jego rodziną

 

9. PROGRAM ADAPTACYJNY DLA UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH

 

9.1. Założenia:

Uczeń klasy pierwszej przeżywa wiele napięć i stresów, które negatywnie wpływają na samopoczucie, obniżają możliwości uczenia się, mogą być także przyczyną niechęci do szkoły. W celu ułatwienia sytuacji związanej ze zmianą środowiska szkolnego, a także koniecznością określenia swojej nowej pozycji w klasie i szkole, przeprowadza się zajęcia adaptacyjne.

 

9.2. Cele:

Ułatwienie młodzieży wzajemnego poznania się.

Integracja klasy.

Bliższe poznanie przez uczniów wychowawcy i innych nauczycieli, ich wymagań i oczekiwań, a także poznanie przez wychowawcę i innych nauczycieli młodzieży.

Wytworzenie atmosfery wzajemnego zaufania i bezpieczeństwa.

Próba sprecyzowania problemów klasowych i sposobów ich rozwiązania.

Uczenie odreagowywania negatywnych emocji, akceptacji siebie i zaufania do innych.

Budowanie poczucia wspólnoty szkolnej.

 

9.3. Formy:

  1. Wcześniejsze poznanie szkoły w ramach dni otwartych.
  2. Przygotowanie dla uczniów informatorów dotyczących ich klasy: nauczyciele, plan zajęć, praca pedagoga, świetlicy, biblioteki, kół zainteresowań i in.
  3. Cykl zajęć adaptacyjnych, np.:

· zajęcia integracyjne prowadzone podczas godzin wychowawczych – uczenie słuchania innych, przełamywanie barier (zapamiętywanie imion, opowiadanie o sobie, swoich zainteresowaniach, systemach wartości, problemach w szkole)

· ćwiczenia budujące empatię, zaufanie i samoświadomość (dostarczanie informacji zwrotnych na temat kolegów, stylu życia, sposobu spędzania czasu, współpracy)

· ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości – podejmowanie decyzji, rozwiązywanie konfliktów, rozwijanie umiejętności stawiania celów oraz pobudzanie wrażliwości na sprawy innych (autoprezentacja, moje zalety i wady, ocena samego siebie)

·  nasza grupa – zebranie informacji o funkcjonowaniu grupy, omówienie funkcjonowania grupy, wyznaczenie celów

Wskazane jest, aby część zagadnień była realizowana przez pedagoga lub inną osobę, np. pracownika poradni psychologiczno – pedagogicznej, wychowawca uczestniczy w nich jako członek grupy.

 

  1. Uroczyste pasowanie na ucznia połączone z wycieczką do Skansenu.
  2. Integracyjny wyjazd śródroczny (zielona szkoła).
  3. Udział klasy lub jej członków w różnego rodzaju imprezach szkolnych – imprezy klasowe i szkolne, wyjścia i biwaki.
  4. Wypracowanie przez wychowawcę i nauczycieli spójnego systemu priorytetów i sposobów pracy z klasą zgodnie z diagnozą klasy, bieżące komunikowanie się w sprawach klasy.
  5. Wprowadzenie „starszego kolegi, koleżanki” – osoby przygotowanej przez pedagoga, będącej wsparciem dla pierwszoklasisty.

 

10. ZAJĘCIA POZALEKCYJNE

Głównym celem tych zajęć jest odkrywanie i rozwijanie zainteresowań uczniów, stworzenie możliwości wartościowego spędzania wolnego czasu oraz integracja uczniów z różnych klas.

 

Nazwa zajęć pozalekcyjnych

Cele wychowawcze

Koła języków obcych (język angielski, niemiecki, francuski)

Uczenie otwartości, tolerancji i poszanowania dla innych kultur.

Uczenie szacunku dla własnego języka. Poznanie tradycji i kultur różnych narodów, dostrzeganie różnic między nimi.

Koło teatralne

Rozwijanie współpracy i budowanie silniejszych więzi pomiędzy uczniami oraz nauczycielem a uczniami.

Uczenie szacunku dla innych.

Dostarczanie radości innym, np. poprzez przedstawienia dla szkół, rodziców, występy w Domu Opieki Społecznej.

Uczenie dyscypliny i odpowiedzialności, np. za zespół i przygotowywany występ.

Dostrzeganie wartości, jaką stanowi sztuka i literatura.

Koło hodowlane

Doskonalenie umiejętności współpracy.

Okazywanie sobie wzajemnie szacunku i wykazywanie się tolerancją, przeciwdziałanie agresji.

Uczenie odpowiedzialności i systematyczności przez kontakt ze zwierzętami.

Rozwijanie zaradności i umiejętności organizacyjnych (podstawy przedsiębiorczości)

Respektowanie regulaminu koła hodowlanego (zasady bhp).

Szkolny klub europejski „Dialog”

Ukazanie korzyści wynikających z funkcjonowania w społeczeństwie.

Uczenie respektowania praw człowieka i obywatela.

Wzmacnianie tożsamości narodowej i europejskiej.

Koło muzyczne

Kształtowanie smaku artystycznego i umiejętności formułowania ocen estetycznych.

Tworzenie trwałych nawyków obcowania ze sztuką.

Zachęcanie uczniów do kontaktu z wielkimi dziełami sztuki.

Rozbudzanie potrzeb kulturalnych uczniów.

Uczenie odpowiedzialności za siebie i za zespół.

Zachęcanie uczniów do twórczych postaw. 

Koło historyczne

Rozbudzanie szacunku wobec dokonań przodków.

Podkreślanie związku przemian w Polsce z wydarzeniami w Europie i na świecie.

Kształtowanie postaw tolerancji wobec wszelkich różnic kulturowych, np. obyczajowych czy religijnych.

Budzenie patriotyzmu narodowego.

Rozwijanie szacunku wobec tradycji „małej Ojczyzny” i kultywowanie jej na co dzień.

Koło plastyczne

Świadome odbieranie dzieł sztuki, reagowanie na formę artystyczną i odczytywanie niesionych przez nią znaczeń, co wiąże się z kształceniem zainteresowań i zamiłowań plastycznych.

Aktywny kontakt z dziełami sztuki przygotowujący do uczestnictwa w kulturze.

Zauważanie pejzażu kulturowego.

Wyrabianie wrażliwości na estetykę życia codziennego.

Posługiwanie się ekspresją plastyczną, rozwijającą wyobraźnię.

Koło matematyczne

Kształtowanie umiejętności organizowania własnej nauki, własnej pracy poprzez systematyczność, staranność, dokładność i uporządkowanie w działaniu.

Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, wyciągania wniosków oraz wdrażanie do uzasadnień.

Wykorzystanie wiedzy w praktyce.

Kształcenie umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności komunikacyjnych.

Zajęcia świetlicowe

Umiejętność organizowania sobie wolnego czasu.

Kształtowanie umiejętności interpersonalnych.

Wzmocnienie poczucia wartości i podnoszenie samooceny uczniów.

Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.

Spędzanie czasu na dobrej zabawie.

Koło polonistyczne

Uczenie krytycznego myślenia, swobodnego wyrażania swoich poglądów.

Kształcenie kultury języka polskiego

Traktowanie literatury jako dorobku cywilizacji, który warto poznawać.

Koło geograficzne

Uświadomienie wartości, jaką jest własny region i kraj oraz dziedzictwo kulturowe.

Poszanowanie innych narodów, systemów wartości i sposobów życia.

Budzenie poczucia odpowiedzialności za swoje środowisko życia.

Koło fizyczne

Budzenie zainteresowań prawidłowościami świata przyrody.

Wykorzystanie wiedzy fizycznej w praktyce życia codziennego.

Koło chemiczne

Umiejętność obserwowania zjawisk chemicznych zachodzących w otaczającym świecie.

Nabycie umiejętności i nawyku postępowania zgodnego z zasadami dbałości o własne zdrowie i ochronę środowiska.

 

11. UROCZYSTOŚCI I IMPREZY WYNIKAJACE Z TRADYCJI SZKOŁY O CHARAKTERZE WYCHOWAWCZO-KULTURALNYM:

·    Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego

·        Uroczystość pasowania na ucznia

·        Europejski Dzień Języków Obcych

·        Międzynarodowy Dzień Bibliotek Szkolnych.

·        Dzień Edukacji Narodowej

·        Święto Odzyskania Niepodległości

·        Pastorałki

·        Dni otwarte – program artystyczny dla uczniów i rodziców sąsiednich szkół podstawowych

·        Dzień Kobiet – akademia

·        Dzień Patrona Szkoły – akademia

·        Dzień Samorządności

·        Festiwal Nauki

·        Obchody z okazji Dnia Ziemi

·        Dni Oświaty, Książki i Prasy

·        Miesiąc kultury zdrowotnej

·        Rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim – „Dzień Pamięci o Holokauście”

·        Akademia z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja

·        Dzień Sportu – apel, rozgrywki sportowe

·        Uroczyste zakończenie roku szkolnego

·        Imprezy organizowane przez samorząd szkolny, np. walentynki, andrzejki, mikołajki.


 

12. ZADANIA I CELE SZCZEGÓŁOWE

 

12.1. SZKOŁA POMAGA UWIERZYĆ W SIEBIE, ROZWIJA U UCZNIÓW POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI.

 

Oczekiwane osiągnięcia uczniów

Zadania ogólne

Forma realizacji zadań/osoby odpowiedzialne

Prezentuje na terenie szkoły i poza nią swoje zainteresowania.
Ma możliwość wykazania się pozytywnymi umiejętnościami w różnych sytuacjach życia szkolnego.

Czuje się doceniony i zauważony przez społeczność szkolną.
Potrafi obiektywnie ocenić samego siebie.
Zna swoje mocne i słabe strony.
Nabywa pewności siebie poprzez samoakceptację.
 

Docenianie pozytywnych zachowań, postaw uczniów, (szczególne zwrócenie uwagi na tych, którzy mają trudności edukacyjne i sprawiają problemy wychowawcze)

Stwarzanie wielu różnorodnych sytuacji dających każdemu uczniowi możliwości wykazania się swoimi umiejętnościami na terenie szkoły i poza nią.
Prezentowanie nawet niewielkich sukcesów wszystkich uczniów na terenie szkoły lub poza nią po to, aby czuli się docenieni i zauważeni.

Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów
Poznawanie przez nauczycieli, szczególnie wychowawców, typowych i nietypowych zainteresowań, hobby uczniów,
Uczenie obiektywnej samooceny, autoprezentacji.
Kształcenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach porażki.

Wzmacnianie poczucia własnej wartości, uczenie dawania i przyjmowania wsparcia, asertywności.

Publiczne pochwały na forum klasy, szkoły (apele) i in. zgodnie z systemem nagród przewidzianym w statucie.

Organizowanie konkursów przedmiotowych, turniejów o różnej tematyce dających uczniom szansę na zaprezentowanie własnych zainteresowań.

Zamieszczanie informacji o osiągnięciach uczniowskich w gablotach, na stronie internetowej, w gazetce szkolnej, ogłaszanie ich podczas apeli informacyjnych.
Organizowanie wystaw prac uczniowskich na terenie szkoły i poza nią.

Konkursy i imprezy organizowane przez SU.

Realizacja zadań podczas godzin wychowawczych

Systematyczne badanie postępów w nauce pojedynczych uczniów, grup i całych klas, analiza frekwencji w celu wyróżnienia uczniów osiągających postępy.

 

 


 

12.2. SZKOŁA STWARZA WARUNKI I MOTYWUJE DO WŁASNEGO ROZWOJU KAŻDEGO UCZNIA

 

Oczekiwane osiągnięcia uczniów

Zadania ogólne

Forma realizacji zadań/osoby odpowiedzialne

Określa i ocenia własne możliwości ujawnione w działaniach indywidualnych i zespołowych; dostrzega obszary wymagające rozwoju.

Dostrzega swoje błędy i próbuje je naprawić

Zna i potrafi ocenić własne możliwości sprostania stawianym wymaganiom

Samodzielnie rozwiązuje proste zadania organizacyjne i technologiczne.
Dostrzega korzyści i zagrożenia związane z rozwojem zastosowań komputerów
Jest przygotowany do korzystania z różnych źródeł informacji i wykorzystania ich do dokumentowania i prezentowania wiedzy.
Potrafi umiejętnie segregować informacje i krytycznie je odbierać
Dąży do samokształcenia.
Wykorzystuje media jako narzędzie pracy intelektualnej.

Ma świadomość istnienia różnorodnych form rozwijania zainteresowań, również poza szkołą.

 

Wprowadzanie uczniów w techniki uczenia się.
Uczenie rzetelności badawczej, dostrzeganie złożoności związków przyczynowo-skutkowych.
Rozwijanie umiejętności poszukiwania, porządkowania, wykorzystywania i przechowywania różnych rodzajów informacji.

Pobudzanie postaw kreatywnych ucznia w procesie zdobywania umiejętności i gromadzenia wiedzy.
Stworzenie warunków do osiągnięcia umiejętności posługiwania się komputerem, jego oprogramowaniem i technologią informacyjną.
Zainteresowanie uczniów rozwojem wiedzy informacyjnej oraz nowymi możliwościami dostępu do informacji i komunikowania się
Wspomaganie uczniów w procesie rozpoznawania i rozumienia wartości oraz w osobistym wysiłku tworzenia wewnętrznie akceptowanej ich hierarchii.

 

Wszyscy nauczyciele podczas zajęć swojego przedmiotu.

Systematyczny i aktywny udział w zajęciach wyrównawczych prowadzonych przez nauczycieli.

Prowadzenie przez nauczycieli kół zainteresowań o różnej tematyce

Tworzenie warunków do zdobywania informacji z różnych źródeł.

Wskazywanie przez nauczycieli wszystkich przedmiotów lektur, instytucji, dzięki którym uczniowie mają szansę rozwijać swoje zainteresowania.

Umożliwianie prezentacji umiejętności wykształconych i rozwijanych poza gimnazjum podczas uroczystości szkolnych (taniec, gra na instrumencie, śpiew)

Analiza statystyki czytelnictwa, zachęcanie do czytania i aktywności kulturalnej i społecznej.

Włączanie uczniów sprawiających trudności wychowawcze do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły,

 

 


 

 

12.3. SZKOŁA WPROWADZA W ŚWIAT KULTURY I SZTUKI

 

Oczekiwane osiągnięcia uczniów

Zadania ogólne

Forma realizacji zadań/osoby odpowiedzialne

Dostrzega uniwersalność doświadczeń, przemyśleń, uczuć i aspiracji wpisanych w dzieła z różnych okresów i kręgów kulturowych.

Omawia i interpretuje utwory w różnych zestawieniach kontekstualnych,.

Wykonuje utwory (bądź ich fragmenty) w żywym słowie lub w formach teatralnych.
Rozpoznaje wartości w utworach oraz próbuje dokonać ich oceny na tle własnego świata wartości.
Samodzielnie, krytycznie ustosunkowuje się do obserwowanych zjawisk kultury. Formułuje, uzasadnia i broni w dyskusji (także na piśmie) własnych punktów widzenia, pomysłów interpretacyjnych i opinii o utworach.
Umiejętnie włącza sztukę we własne, osobiste życie

Wypowiada się w różnych formach plastycznych

Dba o estetyczny wygląd własny i otoczenia.

 

Umożliwienie kontaktu z wielkimi dziełami sztuki prowadzącego do przeżyć estetycznych
Ukazanie wielkiego bogactwa świata sztuki.
Tworzenie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, autorefleksji
Estetyczne kształtowanie otoczenia i form użytkowych

Ukazanie różnych funkcji sztuki - estetycznej, poznawczej, wspólnotowej, emocjonalno-terapeutycznej, religijnej
Kontakt z dziełami sztuki plastycznej - pomniki, galerie, muzea

Wspieranie twórczości własnej uczniów.

Stwarzanie możliwości zdobycia wiedzy nt. różnych dziedzin sztuki

Budzenie potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych.

 

Wyjścia do galerii, muzeów i innych instytucji.

Galeria „Przy drzwiach” - prezentowanie prac plastycznych uczniów.

Przeprowadzanie konkursów plastycznych i wiedzy o sztuce

Przygotowanie uczniów do udziału w różnego rodzaju przedstawieniach, akademiach szkolnych, konkursach artystycznych: literackich, recytatorskich, teatralnych, filmowych.

Realizacja zagadnień na lekcjach przedmiotów humanistycznych, godzin wychowawczych, podczas obchodów niektórych świąt, uroczystości szkolnych.

Popularyzacja różnorodnej twórczości uczniowskiej

Przygotowanie obchodów z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru Informowanie o imprezach kulturalnych na terenie miasta i regionu – ze szczególnym uwzględnieniem bezpłatnych

Umożliwienie kontaktu z wielkimi dziełami sztuki za pośrednictwem internetu

 

 


 

 

12.4. Szkoła przygotowuje swoich wychowanków do odpowiedzialnego życia w społeczeństwie

12.4.1. Szkoła kształci umiejętności komunikowania się z ludźmi, pracy w grupie

Oczekiwane osiągnięcia uczniów

Zadania szczegółowe

Forma realizacji zadań/osoby odpowiedzialne

Zna i stosuje zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej

Rozumie pozawerbalne zachowania np. gesty, mimika, ton głosu, mowa ciała, wygląd.

Umie przekazywać własne poglądy i uczucia, uczestniczy w dyskusji, prezentuje i broni własnego stanowiska, bierze pod uwagę argumenty strony przeciwnej.

Rozumnie korzysta ze środków masowego przekazu.

Umie współpracować w grupie z uwzględnieniem podziału zadań oraz norm i wartości obowiązujących w życiu społecznym.

Podporządkowuje się wymogom procedur demokratycznych we wspólnym działaniu. Rozumie konsekwencje łamania tych procedur.

Czuje się współodpowiedzialny za grupę, której jest uczestnikiem.

 

 

Wspomaganie umiejętności komunikowania się uczniów.

Organizowanie zajęć integracyjnych

Organizowanie wszelkich imprez szkolnych

Uczenie dostrzegania i rozwiązywania sytuacji konfliktowych.

Uczenie negocjacji, mediacji.

Tworzenie klimatu dla koleżeństwa, przyjaźni oraz szacunku dla człowieka

Uczenie zachowań asertywnych

Podkreślanie umiejętności współpracowania w grupie jako pożądanej we współczesnym świecie.

Kształtowanie świadomości wpływu pracy jednostki na jakość pracy grupy, jej efektywność.

Nauczyciele zachęcają do współpracy, a nie do rywalizacji.

 

 

Zajęcia integrujące klasę podczas godzin wychowawczych,, lekcji wiedzy o społeczeństwie, imprez klasowych, wyjść, wycieczek.

Ćwiczenie umiejętności interpersonalnych, różnych typów dyskusji na lekcjach.

Aktywny udział w przygotowaniach do wyborów samorządu uczniowskiego

Współpraca z instytucjami wspomagające wychowanie – prelekcje, pogadanki, warsztaty (rodzice?)

Częste stosowanie pracy w grupie jako formy pracy na lekcjach różnych przedmiotów i godzinach wychowawczych oraz zajęciach pozalekcyjnych

Wprowadzanie metody projektów jako ciekawej formy pracy zespołowej

Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej przez wspólną zabawę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu.

Obóz integracyjny dla uczniów klas I

 

 


 

12.4.2. Szkoła uczy działania na rzecz innych i dla dobra wspólnego

Oczekiwane osiągnięcia uczniów

Zadania szczegółowe

Forma realizacji zadań/osoby odpowiedzialne

Stosuje zasady harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym

Dostrzega potrzeby środowiska lokalnego

Działa na rzecz ochrony regionalnego dziedzictwa kulturowego.

Bierze udział w lokalnych inicjatywach kulturalnych

Organizuje działania służące poprawie stanu środowiska w najbliższym otoczeniu.

Podejmuje działania ekologiczne w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu.

Posiada umiejętność przestrzegania zasad ładu i porządku w miejscach publicznych

Pozytywnie postrzega inne osoby i jest otwarty na problemy innych.

 

 

Uświadamianie prawa do wpływania na życie szkoły i społeczności lokalnej poprzez bezinteresowne działanie na jej korzyść

Uczenie najważniejszych zasad pozyskiwania sojuszników do realizacji różnych przedsięwzięć

Rozwój samorządności uczniowskiej w szkole: uwrażliwienie uczniów na sprawy społeczności szkolnej; zwrócenie uwagi na konieczność przestrzegania zasad demokracji; podkreślenie roli współpracy nauczycieli z samorządem uczniowskim.

Rozwijanie w uczniach przedsiębiorczości, współpracy, odpowiedzialności, umiejętności organizowania imprez kulturalnych, współdecydowania o sprawach ważnych dla szkoły;

Kształtowanie szacunku dla obrzędów i tradycji szkolnych oraz ich kultywowanie

Wyrabianie szacunku dla postaw innych osób, kultura dyskusji i umiejętności rozstrzygania sporów.

Uczenie dbałości i odpowiedzialności za dobra wspólne.

Stwarzanie uczniom możliwości pracy na rzecz innych, zachęca do aktywności społecznej, do pomagania potrzebującym.

Zapoznawanie z zasadami wolontariatu

Uczenie zasad współistnienia społecznego (pomoc sąsiedzka i inne zachowania prospołeczne, poszanowanie godności osobistej drugiego człowieka, uprzejmość, życzliwość i inne)

Organizowanie akcji na rzecz środowiska, np. festyn, aukcja

Udział w festynach środowiskowych i ich organizacja przez szkołę.

Organizowanie przedstawień, występów artystycznych dla mieszkańców dzielnicy.

Reprezentowanie szkoły na zawodach sportowych

Organizowanie „Dni otwartych drzwi”

Prowadzenie działalności wolontariackiej

Udział w akcji „Sprzątanie Świata”.

Akcje ekologiczne, np. zbiórka makulatury, baterii.

 


 

12.4.3. Szkoła przygotowuje ucznia do roli obywatela państwa demokratycznego

Oczekiwane osiągnięcia uczniów

Zadania szczegółowe

Forma realizacji zadań/osoby odpowiedzialne

Uczeń zna wartość cnót obywatelskich -odpowiedzialność, uczciwość, prawdomówność, tolerancja, aktywność, lojalność, odwaga, współdziałanie

Rozpoznaje własne prawa i obowiązki w konkretnej sytuacji

Rozumie obowiązujące prawa oraz działa zgodne z nimi

Zna najważniejsze, etyczne zasady życia publicznego –

Okazuje szacunek innym ludziom, docenia ich wysiłek i pracę,

Potrafi załatwiać proste sprawy urzędowe: pisanie podań, życiorysu, wypełnianie druków urzędowych

Ocenia wydarzenia polityczne z punktu widzenia zasad życia publicznego obowiązujących w państwie demokratycznym. Rozpoznaje zachowania naruszające te zasady.

Przyjmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo, zdrowie (życie) własne i innych.

Potrafi stosować normy postępowania związane z rolami: uczeń, kolega, przyjaciel

Pogłębianie poczucia przynależności do wspólnoty obywateli państwa polskiego oraz szacunku dla własnego państwa.

Uświadomienie istoty demokracji i jej roli w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

Kształcenie postaw patriotycznych

Świadome uczestnictwo w obchodach świąt na terenie szkoły i miasta.

Propagowanie wartości demokratycznych takich jak: wolność, odpowiedzialność, sprawiedliwość, równość, jawność, praworządność w życiu społeczności szkolnej

Rozwijanie zainteresowań formami działalności społecznej.

Uczenie zasad zachowania i procedur obowiązujących w załatwianiu spraw w urzędach (w tym w gminnym)

 

Realizacja tematów na lekcjach wiedzy o społeczeństwie, historii, j. polskiego i godzin wychowawczych.

Przeprowadzanie wyborów do samorządu

Współpraca z organizacjami samorządowymi.

Realizacja inicjatyw Centrum Edukacji Obywatelskiej na terenie szkoły, np. Młodzi głosują.

Rozpropagowanie wiedzy o prawach i obowiązkach ucznia (plakaty, informatory itp.) na podstawie Statutu.

Przeprowadzenie konkursów ze znajomości dokumentów szkolnych obowiązujących ucznia.

Akcje organizowane przez Samorząd Szkolny.

Stosowanie demokratycznych procedur np. negocjacji, głosowania, protestu czy procedur odwoławczych w życiu klasy i szkoły

Kontynuacja programu „Kształcenie obywatelskie w szkole samorządowej” (KOSS).

Udział młodzieży w ogólnoszkolnych i klasowych imprezach o treści patriotycznej.

 

 

 


 

12.4.4. Szkoła przygotowuje do aktywnego udziału w życiu gospodarczym

Oczekiwane osiągnięcia uczniów

Zadania szczegółowe

Forma realizacji zadań/osoby odpowiedzialne

Umie planować rozwój własnego wykształcenia i kwalifikacji zawodowych.

Ocenia własne możliwości sprostania wymaganiom wstępnie wybranego zawodu (stanowiska pracy).

Posiada umiejętność sporządzania dokumentów niezbędnych przy ubieganiu się o pracę (list motywacyjny, życiorys zawodowy, kwestionariusz osobowy) oraz umiejętność odbycia rozmowy kwalifikacyjnej.

Umiejętnie zarządza własnymi pieniędzmi.

Zna podstawowe zasady etyczne życia gospodarczego i stosuje je w życiu szkolnym (np. rzetelna praca, punktualność, dotrzymywanie danego słowa, uczciwość, odpowiedzialność za skutki działania, prawdomówność).

Pomoc w rozpoznaniu własnych predyspozycji, kwalifikacji i realnych możliwości z punktu widzenia rynku pracy.

Rozbudzanie potrzeb aktywnego znalezienia się na rynku pracy i podejmowania działalności gospodarczej

 

Pomoc w wyborze szkoły odpowiedniej do zainteresowań i możliwości danego ucznia.

Informowanie o wymaganiach różnych szkół ponadgimnazjalnych.

Uświadamianie związku między włożoną pracą a uzyskanym rezultatem.

Zapoznanie młodzieży i rodziców z istniejącymi w Chorzowie i okolicy szkołami ponadgimnazjalnymi.

Spotkania z uczniami wybranych szkól ponadgimnazjalnych.

Spotkanie z psychologiem

Wyjścia do szkół ponadgimnazjalnych w ramach dni otwartych dla gimnazalistów.

Zapoznanie ze specyfikacją i pracą w wybranych zawodach.

Spotkania z przedstawicielami poszczególnych zawodów,

Przeprowadzenie przez uczniów ankiet i wywiadów na temat wybranych zawodów.

 


 

12.5. SZKOŁA WZMACNIANIA POCZUCIE TOŻSAMOŚCI REGIONALNEJ I NARODOWEJ PRZY RÓWNOCZESNYM BUDOWANIU TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ

12.5.1. Szkoła kształci tożsamość regionalną

Oczekiwane osiągnięcia uczniów

Zadania ogólne

Forma realizacji zadań/osoby odpowiedzialne

Odnajduje wartości, jaką stwarza wspólnota lokalna i jej kultura w życiu człowieka.

Potrafi zaprezentować własny region i jego walory oraz cechy wyróżniające

Rozumie potrzebę działania na rzecz ochrony regionalnego dziedzictwa kulturowego.

Bierze udział w lokalnych inicjatywach kulturalnych.

 

 

Rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową.

Nawiązanie kontaktu ze środowiskiem lokalnym i regionalnym w celu wytworzenia bliskich więzi i zrozumienia różnorakich przynależności człowieka.

Ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej przez rozwój tożsamości regionalnej.

Rozwijanie wiedzy o historii regionu w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny.

Wprowadzanie w świat tradycji regionu i należących do niej wartości.

Wskazywanie przykładów umożliwiających integrację z kulturą regionu.

Wspieranie kontaktów z osobami i instytucjami zajmującymi się ochroną i pomnażaniem dziedzictwa kulturowego w regionie

 

Realizacja ścieżki EDUKACJA REGIONALNA - DZIEDZICTWO KULTUROWE W REGIONIE na wszystkich zajęciach

Prowadzenie zajęć „Wiedza o regionie” – 1 godz. w miesiącu w każdej klasie

Przygotowywanie i udział uczniów w konkursach o tematyce regionalnej

Wycieczki po regionie (główne zabytki przyrody i architektury w regionie.)

Dni Patrona

Organizacja wystaw: np. Historia i tradycja własnej rodziny na tle historii i tradycji regionu, Elementy historii regionu i jego najwybitniejsi przedstawiciele.

Udział w imprezach miejskich, np. Dni Chorzowa

 

 

12.5.2. Szkoła kształci tożsamość narodową

Oczekiwane osiągnięcia uczniów

Zadania szczegółowe

Forma realizacji zadań/osoby odpowiedzialne

Uczeń zna ważne wydarzenia z historii Polski i pielęgnuje tradycje narodowe

Godnie zachowuje się w czasie obchodów świąt i uroczystości narodowych.

Ma świadomość istnienia obowiązków wobec własnej ojczyzny, w tym w szczególności obowiązku jej obrony oraz dbałości o jej dobre imię.

 

 

Pogłębianie i umacnianie postawy patriotyzmu

Wpajanie szacunku dla tradycji i historii oraz symboli narodowych,

Wpajanie szacunku dla tradycji i historii oraz symboli narodowych,

Pogłębianie umiejętności powiązania dziejów Polski z dziejami Europy i świata

Przekazywanie wiedzy o najważniejszych etapach dziejów Polski, Europy i świata.

Ułatwianie nawiązywania więzi z własną rodziną, krajem oraz jego kulturą, umożliwiających rzeczywiste otwieranie się na różnorodność kultur w otaczającym świecie.

Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego w związku z globalizacją kultury masowej

Realizacja na zajęciach przedmiotów humanistycznych

Poznawanie i kultywowanie tradycji polskich na godzinach wychowawczych i zajęciach pozalekcyjnych

Akademie z okazji świat narodowych

Konkursy tematyczne, np. symbole narodowe

Stawianie wymagań w zakresie właściwej postawy uczniów wobec godła i hymnu państwowego oraz w czasie uroczystości szkolnych i państwowych.

Udział młodzieży w ogólnoszkolnych i masowych imprezach o treści patriotycznej,

 

 

12.5.3. Szkoła kształci tożsamość europejską

Oczekiwane osiągnięcia uczniów

Zadania ogólne

Forma realizacji zadań/osoby odpowiedzialne

Uczeń ma świadomość, że będąc Polakiem, jest Europejczykiem

Osiąga poziom opanowania języka obcego zapewniającego w miarę sprawną komunikację językową.

Poznaje kulturę i sprawy życia codziennego kraju języka nauczanego

Rozumie procesy integracyjne zachodzące w Europie

Zna najważniejsze instytucje europejskie.

Postawa otwartości i dialogu wznosząca się ponad uprzedzenia i stereotypy etniczne.

 

 

Rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur.

Wprowadzanie w tradycję kultury europejskiej

Kształtowanie w uczniach poszanowania innych narodów, systemów wartości i sposobów życia

Rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do małej
i wielkiej ojczyzny.

Ukazywanie procesu integracji europejskiej jako warunku optymalnego rozwoju kraju.

Rozwijanie poczucia przynależności do społeczeństwa europejskiego.

Zapoznanie z zasadami funkcjonowania Unii Europejskiej oraz z działalnością jej instytucji

Nauka języków obcych na zajęciach obowiązkowych, dodatkowych i pozalekcyjnych.

Wskazywanie konkretnych form i możliwości współpracy młodzieżowej zintegrowanej Europy np. w ramach programu Sokrates/Comenius

Dni kultury krajów nauczanych języków

Obchody Dnia Języków Obcych (wrzesień) oraz Dnia Europy (9 maja)

Udział w konkursach językowych

Realizacja ścieżki: edukacja europejska

Działalność Klubu Europejskiego

Organizacja konkursów i wystaw o tematyce europejskiej

 

 

12.6. KSZTAŁTOWANIE CZŁOWIEKA ZDROWEGO, WOLNEGO OD UZALEŻNIEŃ, ŻYJĄCEGO W ZGODZIE Z PRZYRODĄ.

 

Oczekiwane osiągnięcia uczniów

Zadania ogólne

Forma realizacji zadań/osoby odpowiedzialne

Uczeń ma świadomość, że jego zdrowie jest wartością nadrzędną.

Zna znaczenie aktywnego wypoczynku i codziennej higieny.

Posiada umiejętności i nawyki postępowania zgodnego z zasadami dbałości o własne zdrowie.

Prowadzi zdrowy tryb życia.

Uczeń jest świadomy szkodliwego działania papierosów, alkoholu, narkotyków.

Uczeń żyje w zgodzie z przyrodą i potrafi działać na rzecz jej ochrony

Umie obronić własną intymność i nietykalność seksualną oraz okazuje szacunek dla ciała innej osoby.

Korzysta ze środków przekazu w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.

Zna instytucje, do których może zgłosić się po pomoc.

Zna sposoby zapobiegania chorobom cywilizacyjnym.

Zdaje sobie sprawę z zależności pomiędzy sprawnością fizyczną a zdrowiem.

Potrafi zorganizować prawidłowe i higieniczne stanowisko pracy i nauki

Zna rodzaje substancji zmieniających świadomość, ich wpływ na organizm, psychikę oraz rozwój społeczny i duchowy człowieka.

Ma świadomość prawnych konsekwencji stosowania używek.

Dba o prawidłową postawę ciała.

Ma nawyk aktywnego spędzania czasu wolnego – sport, rekreacja

 

 

Zapoznanie uczniów z właściwościami uzależniających substancji, profilaktyka nikotynowa, alkoholowa i narkotykowa.

Współpraca z rodzicami w zakresie prawidłowych relacji między nimi a dzieckiem.

Pomoc we właściwym przeżywaniu okresu dojrzewania.

Uczenie zachowań asertywnych.

Przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie informacyjnym.

Przekazywanie uczniom wiedzy o zasadach zachowania się w stanach zagrożenia bezpieczeństwa (psychicznego i fizycznego), życia i zdrowia

Kształtowanie zdrowego stylu życia i inspirowanie harmonijnego rozwoju (w tym  zwrócenie uwagi na prawidłową dietę)

Wskazanie osób, instytucji i organizacji służących pomocą w przypadku zagrożenia uzależnieniami, prostytucją, molestowaniem seksualnym.

Wyrabianie i utrwalanie nawyków rekreacyjnego spędzania wolnego czasu.

Omawianie problemów związanych z chorobami cywilizacyjnymi.

Przekazywanie modelu aktywnego spędzania wolnego czasu,

Propagowanie ekologicznego modelu funkcjonowania we współczesnym świecie.

Uwrażliwianie dzieci na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa

Ograniczanie zachowań agresywnych i przemoc, analiza przyczyn i sposobów zapobiegania przemocy.

Organizowanie zajęć w wybranych dziedzinach rekreacyjno - sportowych
i turystycznych.

 

Diagnoza sytuacji zdrowotnej uczniów – pielęgniarka szkolna

Realizacja programu „Rzuć palenie” – afisz, ulotki, film edukacyjny - pedagog

Realizacja zadań na godzinach wychowawczych, wf, biologii

Zorganizowanie Dnia Sportu oraz innych szkolnych rozgrywek sportowych.

Organizacja rajdów, wycieczek jako formy aktywnego wypoczynku,

Konkursy, wystawy szkolne projekcje filmów, pokazy, quizy, happeningi o tematyce prozdrowotnej oraz o uzależnieniach np. z okazji Światowego Dnia Zdrowia, Miesiąca kultury zdrowotnej, Dnia bez Papierosa –

AIDS i HIV -, pogadanki tematyczne prowadzone przez pedagoga

Zamieszczanie informacji w gablocie szkolnej.

Przeprowadzenie ogólnoszkolnych akcji propagujących zdrowy styl życia bez używek.

Wywiadówka profilaktyczna (pedagogizacja rodziców)

Zajęcia/warsztaty prowadzone przez specjalistów (współpraca z instytucjami) dla uczniów, nauczycieli i rodziców.

Udział w spektaklach profilaktycznych

Organizowanie lekcji wf, plastyki, biologii i geografii w terenie

Organizowanie proekologicznych akcji w celu kształtowania potrzeby dbałości o własne środowisko, np.Sprzątanie Świata, obchody Dni Ziemi

Udział w konkursach ekologicznych i prozdrowotnych

Pogadanki tematyczne z wykorzystaniem środków audiowizualnych,

Współpraca z gabinetem stomatologicznym – okresowe kontrole.

Okresowe kontrole czystości wśród uczniów przeprowadzone przez pielęgniarkę.

Przestrzeganie zbioru przepisów zachowania bezpieczeństwa na terenie szkoły,

Ćwiczenia praktyczne w udzielaniu pierwszej pomocy,

Spotkania z pedagogiem szkolnym, funkcjonariuszami policji, przedstawicielami służby zdrowia.

Szeroka działalność informacyjna na temat uzależnień, w tym spotkania z osobami zajmującymi się uzależnieniami

Rozpoznawanie i natychmiastowe reagowanie na zachowania agresywne uczniów

Reakcja na sygnały o zagrożeniach, lękach, problemach szkolnych i rodzinnych młodzieży.

Udostępnianie dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom informatorów, poradników oraz innych materiałów edukacyjnych dotyczących problematyki zapobiegania narkomanii i innym uzależnieniom.

Zebrania i rozmowy indywidualne z rodzicami.

 

 

Ewaluacja

-        ankieta ewaluacyjna

-         ustna informacja zwrotna ze strony uczestników programu dotycząca realizacji celów programu

-         obserwacje zmian w postawach i zachowaniach uczestników prowadzone przez rodziców i wychowawców klas.

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM NR 5 W CHORZOWIE

Zaopiniowany przez:

 

Radę Rodziców.....................................................................................................................

 

Samorząd Uczniowski..........................................................................................................

 

Zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej........................................................................