Egzamin  gimnazjalny czyli co powinieneś wiedzieć ...

 

Uczestniczenie w egzaminie jest warunkiem ukończenia szkoły.

Jeżeli nie przystąpisz do egzaminu, będziesz musiał powtórzyć klasę 3.

Celem egzaminu jest sprawdzenie, w jakim stopniu potrafisz samodzielnie rozwiązywać problemy, wykorzystując zdobyte wiadomości i umiejętności. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zestawu zadań przez ucznia przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego egzamin gimnazjalny. Informacje o unieważnieniu pracy ucznia zamieszcza się w protokole. Wynik egzaminu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły, otrzymasz oddzielne zaświadczenie.

CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA

obejmuje wiadomości i umiejętności z: języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, sztuki oraz ścieżek edukacyjnych: filozoficznej, europejskiej i kultury polskiej na tle tradycji śródziemnomorskiej, regionalnej - dziedzictwo kulturowe w regionie, czytelniczej i medialnej.

Zadania sprawdzą: I. Czytanie i odbiór tekstów kultury. II. Tworzenie własnego tekstu.

CZĘŚĆ MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZA

obejmuje przedmioty: matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka i astronomia oraz ścieżki edukacyjne: prozdrowotna, regionalna - dziedzictwo kulturowe w regionie, ekologiczna, czytelnicza i medialna, filozoficzna, europejska i obrona cywilna.

Zadania sprawdzą: I. Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji. III. Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności. IV. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.

CZĘŚĆ: JĘZYK NOWOŻYTNY

obejmuje wiadomości i umiejętności z języka nowożytnego, który był twoim językiem obowiązkowym w szkole - u nas z języka angielskiego

Zestawy pytań ustala Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) w Warszawie na podstawie propozycji przekazanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne. Zestawy egzaminacyjne są dostarczane do szkoły w dniu egzaminu. Przesyłki są otwierane komisyjnie, a uczniowie w dniu egzaminu otrzymują zabezpieczone folią testy, które samodzielnie otwierają.

Czas pracy z testem to 120 minut, dla języka angielskiego – 90 minut,  a dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu, na podstawie opinii Poradni Pedagogiczno - Psychologicznej, czas trwania egzaminu gimnazjalnego wydłuża się  nie więcej niż o 50%. Prośba o wykonanie zaleceń zawartych w opinii PPP, podpisana przez rodziców/ prawnych opiekunów, wraz z tą opinią powinna była być złożona do dyrektora szkoły w terminie do 15 października roku szkolnego, w którym będziesz pisał egzamin.

Karta odpowiedzi do zadań zamkniętych zostanie sprawdzona elektronicznie, a rozwiązania zadań otwartych będą sprawdzali nauczyciele-egzaminatorzy, wpisani do ewidencji egzaminatorów i powołani przez dyrektora komisji okręgowej. Siedzibą komisji okręgowej jest dla Chorzowa OKE w Jaworznie.

Informacje o wynikach egzaminu OKE prześle do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończenia zajęć dydaktycznych, a w wypadku zdawania egzaminu w późniejszym terminie do 31 sierpnia tegoż roku szkolnego. Wynik egzaminu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.

O wynikach zostaniesz poinformowany za pośrednictwem gimnazjum, do którego uczęszczasz (wyniki nie są wywieszane w szkole). Zaświadczenie o wynikach egzaminu musisz złożyć w szkole, w której masz zamiar podjąć naukę.

Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), złożoną w terminie nie później niż 60 dni od daty egzaminu gimnazjalnego, sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom)w OKE w Jaworznie.

 

 

Informacja dla ucznia dotycząca przebiegu egzaminu

Prawa i obowiązki ucznia przystępującego do egzaminu określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (DzU nr 83, poz. 562, z późn. zm.).

1. Uczeń zgłasza się na sprawdzian lub każdą część egzaminu w miejscu i czasie wyznaczonym przez przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.

2. O ustalonej godzinie zdający wchodzą do sali pojedynczo, według kolejności na liście i zajmują wyznaczone im miejsca. Każdy uczeń powinien mieć przy sobie dokument stwierdzający tożsamość (np. ważną legitymację szkolną) i okazać go, jeśli zostanie o to poproszony.

3. Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania i rysowania: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, ołówek przeznaczony jedynie do rysowania, gumkę, linijkę, ekierkę, cyrkiel i kątomierz. Nie wolno przynosić żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.

4. Przewodniczący zespołu nadzorującego w obecności przedstawicieli zdających odbiera pakiety z zestawami egzaminacyjnymi i przenosi je do sali egzaminacyjnej.

5. Sprawdzian lub każda część egzaminu rozpoczyna się od rozdania zestawów egzaminacyjnych punktualnie o godzinie wyznaczonej przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

6. Po otrzymaniu zestawu na polecenie przewodniczącego zespołu nadzorującego zdający ma obowiązek:

a) zapoznać się z instrukcją zamieszczoną na pierwszej stronie zestawu egzaminacyjnego; w razie wątpliwości może poprosić o jej wyjaśnienie członków zespołu nadzorującego,

b) sprawdzić, czy zestaw egzaminacyjny jest kompletny, tzn. czy ma wszystkie strony i czy są one wyraźnie wydrukowane; braki natychmiast zgłasza przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin, po czym otrzymuje kompletny zestaw, co potwierdza czytelnym podpisem w odpowiednim miejscu protokołu egzaminu,

c) zapisać swój trzyznakowy kod i numer PESEL w wyznaczonych miejscach zestawu egzaminacyjnego; w przypadku uczniów uprawnionych do dostosowania warunków i formy egzaminu zestawy egzaminacyjne kodują członkowie zespołu nadzorującego.

7. Czas przeznaczony na rozwiązywanie zadań liczony jest od momentu zakończenia czynności organizacyjnych. Przewodniczący zespołu nadzorującego zapisuje na tablicy (planszy), w miejscu widocznym dla każdego zdającego, czas rozpoczęcia i zakończenia rozwiązywania zadań. W przypadku egzaminu z języka obcego nowożytnego bezpośrednio po zapisaniu czasu rozpoczęcia i zakończenia rozwiązywania zadań odtworzone zostaje nagranie z płyty CD.

8. Zdający rozwiązuje zadania i zaznacza lub zapisuje odpowiedzi w wyznaczonych miejscach wyłącznie długopisem lub piórem z czarnym tuszem/atramentem (tylko rysunki wykonuje ołówkiem).

9. W czasie trwania egzaminu zdający pracuje samodzielnie i nie zakłóca przebiegu egzaminu, a w szczególności:

a) nie opuszcza sali egzaminacyjnej (tylko w szczególnie uzasadnionej sytuacji może opuścić salę po uzyskaniu pozwolenia przewodniczącego zespołu nadzorującego i przy zachowaniu warunków uniemożliwiających kontaktowanie się zdającego z innymi osobami, z wyjątkiem konieczności skorzystania z pomocy medycznej),

b) nie opuszcza wyznaczonego mu w sali miejsca,

c) w żadnej formie nie porozumiewa się z innymi zdającymi,

d) nie wypowiada uwag i komentarzy,

e) nie zadaje żadnych pytań dotyczących zadań egzaminacyjnych,

f) nie korzysta z żadnych środków łączności.

10. W przypadku

− stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań egzaminacyjnych przez ucznia

− wniesienia przez ucznia do sali egzaminacyjnej urządzenia telekomunikacyjnego albo korzystania przez ucznia z urządzenia telekomunikacyjnego w sali egzaminacyjnej,

− zakłócania przez ucznia prawidłowego przebiegu sprawdzianu lub części egzaminu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom

przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przerywa odpowiednią część egzaminu danego ucznia, unieważnia odpowiednią część egzaminu i nakazuje opuszczenie sali egzaminacyjnej, co odnotowuje w protokole przeprowadzenia egzaminu.

11. Zdający, który ukończył pracę przed wyznaczonym czasem, zgłasza to przewodniczącemu zespołu nadzorującego przez podniesienie ręki i zamyka swój zestaw egzaminacyjny. Przewodniczący lub członek zespołu nadzorującego sprawdza poprawność kodowania i odbiera pracę. Po otrzymaniu pozwolenia na opuszczenie sali uczeń wychodzi, nie zakłócając pracy pozostałym piszącym.

12. Po upływie czasu przeznaczonego na rozwiązywanie zadań uczniowie kończą pracę z zestawem zadań i stosują się do poleceń przewodniczącego zespołu nadzorującego.

13. Uczniowie z ważną opinią/orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej lub zaświadczeniem lekarskim o chorobie lub czasowej niesprawności mają prawo do zdawania sprawdzianu/egzaminu w formie i warunkach dostosowanych do ich dysfunkcji (zgodnie z Komunikatem dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z dnia 31 marca 2010 r. w sprawie sposobu dostosowania warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów  ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi od roku 2010/2011, opublikowanym na stronie internetowej CKE ).

14. Jeżeli zdający uzna, że w trakcie sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania, może w terminie 2 dni od daty sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej. Zastrzeżenie musi zawierać dokładny opis zaistniałej sytuacji.

15. Dyrektor właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej rozpatruje zastrzeżenia w terminie 7 dni od daty ich otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej jest ostateczne. W razie stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu, na skutek zastrzeżeń, o których mowa w pkt 14, lub z urzędu dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej, w porozumieniu z dyrektorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, może unieważnić dany egzamin, jeżeli to naruszenie mogło wpłynąć na wynik danego egzaminu.

16. Stwierdzenie podczas sprawdzania prac egzaminacyjnych niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez uczniów skutkuje unieważnieniem odpowiedniej części egzaminu tych zdających (unieważnia dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej, w porozumieniu z dyrektorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej). Uczeń przystępuje ponownie do sprawdzianu albo odpowiedniej części egzaminu w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

17. W przypadku stwierdzenia podczas sprawdzania pracy niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia który ponownie przystąpił do sprawdzianu albo odpowiedniej części egzaminu, dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej, w porozumieniu z dyrektorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, unieważnia odpowiednią część egzaminu tego ucznia. W zaświadczeniu o szczegółowych wynikach odpowiednio egzaminu dla danego ucznia, w miejscach przeznaczonych na wpisanie wyników uzyskanych ze sprawdzianu albo odpowiedniej części egzaminu, wpisuje się „0”.