Szkolny  Program  Profilaktyki  Gimnazjum  nr  5

 w  Chorzowie.

 

 

Podstawa prawna:

Ø      Ustawa z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).

Ø      Rozporządzenie MENiS z dn. 23 sierpnia 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. Nr 51, poz. 458 ).

Ø      Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dn. 19 sierpnia 1994 r. ( Dz. U. Nr 111 poz. 535 ).

Ø      Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 20 sierpnia 1996 r. w sprawie sposobu organizowania i prowadzenia działalności w dziedzinie promocji zdrowia psychicznego i zapobiegania zaburzeniom psychicznym, ( Dz. U. Nr 112 poz. 537 ).

Ø      Ustawa z dn. 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. ( Dz. U. Nr 35 poz. 230 tekst: ost. zm. 2002. 06. 25 Dz. U. 02.84.763 ).

Ø      Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dn. 24 kwietnia 1997 r. ( Dz. U. Nr 75, poz. 468 ).

Ø      Rozporządzenie MENiS z 07.01.2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz.U. z 2003 r. nr 11 poz. 114).

Ø      Uchwała Rady Ministrów Nr 28/2007 z dn.6 marca 2007 r. dotycząca rządowego programu poprawy stanu bezpieczeństwa w szkołach
i placówkach "Zero tolerancji dla przemocy".

 

Przyjęte treści i metody realizacji programu respektują prawa człowieka i prawa dziecka zawarte w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka.

 

Szkolny program profilaktyki opracowano w oparciu o systematyczną diagnozę potrzeb i problemów szkoły oraz środowiska lokalnego

Gimnazjum nr 5 w Chorzowie.

 

            Program został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Rodziców oraz Samorząd Uczniowski i przyjęty do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej nr               z dnia                   .

 

Cele ogólne programu:

·        stworzenie bezpiecznego klimatu dla prawidłowego funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym,

·        integracja środowiska szkolnego i rodzinnego w celu lepszej współpracy w oddziaływaniach wychowawczo - profilaktycznych,

·        przeciwdziałanie wszelkim formom niedostosowania społecznego,

·        wyrobienie u uczniów nawyków wartościowego spędzania czasu wolnego,

·        promowanie zdrowego stylu życia i opóźnienie kontaktu z używkami,

·        wyposażenie uczniów w umiejętności interpersonalne i bezkonfliktowego rozwiązywania problemów.

 

 

Lp.

Zadanie

Nazwa realizowanego przedsięwzięcia

Odpowiedzialni

za realizację

Oczekiwane efekty

Termin

realizacji

1.

Bezpieczeństwo
oraz przeciwdziałanie agresji i przemocy

1. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom na terenie szkoły w myśl hasła „Bezpieczna szkoła”:

  • dyżury nauczycielskie
  • wzmocnione dyżury uczniowskie
  • monitoring otoczenia szkoły (kamery)
  • realizacja uchwalonego przez Radę Miejską
    w Chorzowie Programu Bezpieczeństwa dla miasta  Chorzowa,
  • udział Policji i Straży Miejskiej
    w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa uczniów
    i zagrożeń kryzysowo-wychowawczych – wymuszenia, kradzieże, pobicia
  • dyscyplinowanie nagannego zachowania uczniów
    ( rozmowa z wychowawcą, rozmowa z pedagogiem szkolnym, rozmowa z dyrektorem szkoły, posiedzenie zespołu wychowawczego, rozmowa
     z policją, skierowanie sprawy do Sądu )
  • zapewnienie bezpiecznego korzystania z Internetu - aktualizacja oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do niepożądanych treści

2. Warsztaty integracyjne dla uczniów klas I

3. Realizacja Szkolnego Programu Przeciwdziałania Agresji

  • „Stop przemocy” – pogadanki we wszystkich klasach
  • Pogadanki na lekcjach wychowawczych:

-        umiejętność rozwiązywania konfliktów

-         zasady dobrego zachowania

-        znaczenie rodziny w życiu człowieka

-        jak zapobiegać przemocy na terenie szkoły

-        przemoc i nietolerancja

-         agresja i jej przyczyny

-         różne aspekty odpowiedzialności

-         bariery komunikacji

-         cechy charakterystyczne agresora i uczniów prześladowanych

4. Udział szkoły w ogólnopolskiej kampanii „Szkoła bez przemocy”.

5. Szkolenie dla uczniów klas I - III pt. "Tyle wolności , ile mądrości. Prawa ucznia, a jego szkolne obowiązki"oraz dla  nauczycieli nt "Jak mówić uczniom o ich obowiązkach" prowadzone przez firmę Edu-Lex.

6. Szkolenie dla uczniów klas II prowadzone przez Straż Miejską nt "Odpowiedzialność prawna nieletnich."

7. Zwiększenie kultury osobistej uczniów poprzez:

  • Przeciwstawianie się wulgaryzmom
  • korygowanie niestosownego zachowania,
  • zwracanie uwagi na zasady savoir vivre’u

8. Przeprowadzenie konkursu szkolnego nt. „ znajomość zasad uczestnictwa w ruchu drogowym pieszych
 i zmotoryzowanych.”

9. Wspieranie rodziców borykających się z narastającymi trudnościami wychowawczymi dzieci przez:

·        konsultacje indywidualne na dyżurach dla rodziców

·        kierowanie uczniów do odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej

·        działanie zespołów wychowawczych dla uczniów z udziałem rodziców

10. Działania koordynatora ds. bezpieczeństwa na terenie szkoły

11. Wdrożenie przez szkołę programu komputerowego "Frekwencja i postępy ucznia." Monitorowanie frekwencji i postępów ucznia w nauce

 

 

 

nauczyciele

przewodnicz. SU

dyrektor szkoły

pedagog szkolny

 

 

pedagog szkolny

 

 

 

całe grono pedagogiczne

 

 

 

informatyk

 

 

 

kierownik świetl.

dyrektor, pedagog szkolny

 

wychowawcy klas, pedagog szkolny;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mgr I. Felka-Krufczyk

dyrektor szkoły

 

 

 

mgr B. Hamróz

 

 wszyscy pracownicy szkoły,

 

 

wychowawcy świetlicy

 

pedagog szkolny, wychowawcy

 

 

 

 

 

mgr M.Szymczak, M. Owca

dyrektor szkoły

- uczeń:

zna i przestrzega obowiązki ucznia oraz regulaminy pracowni przedmiotowych;

wie do kogo zwrócić się o pomoc w szkole;

czuje się bezpiecznie w szkole i w swoim zespole klasowym;

doskonali swoje umiejętności interpersonalne;

potrafi rozpoznawać i nazywać uczucia i radzić sobie ze złymi emocjami;

dąży do poszukiwania bezkonfliktowych sposobów rozwiązywania problemów;

zna zalety postawy asertywnej i zasady współżycia społecznego;

- rodzice odczuwają większą więź ze szkołą, chętnie biorą udział w życiu szkoły
i podejmują inicjatywy na rzecz szkoły,

- dopracowanie obowiązujących procedur w zakresie bezpieczeństwa uczniów

- zminimalizowanie nieusprawiedliwionej absencji uczniów

 

na bieżąco

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

na bieżąco

 

 

 

wrzesień/paźdz

wrzesień/

październik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

co roku

 

październik

 

 

 

kwiecień 2008

 

na bieżąco

 

 

październik

 

 

 

na bieżąco

 

 

 

na bieżąco

 

 

na bieżąco

 

od marca 2008

2.

Zaspokojenie podstawowych potrzeb uczniów

  1. Realizacja hasła „Nauczyciel bliżej ucznia”:
  • rozpoznawanie i analiza sytuacji materialnej wychowanków
  • kierowanie rodziców do OPS w Chorzowie po pomoc materialną
  • przyznawanie pomocy materialnej na terenie szkoły – działania Komisji ds. pomocy dzieciom z rodzin o niskich dochodach i dysfunkcyjnych
  • realizowanie funkcji opiekuńczej szkoły
    i pomoc dydaktyczna na wszystkich poziomach.
  1. Pomoc psychologiczna dla uczniów z problemami wychowawczymi, emocjonalnymi i trudnościami w nauce oraz ich rodziców.
  2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów z uwzględnieniem opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

 

wychowawcy klas pedagog szkolny;

 

kierownik świetlicy,

pedagog szkolny;

pedagog szkolny, kierownik świetlicy, nauczyciel biologii;

całe grono pedagogiczne; psycholog;

 

 

wszyscy nauczyciele

 

-         lepsza znajomość sytuacji socjalnej naszych wychowanków,

-         uczniowie ze środowisk ubogich i dysfunkcyjnych mają dostęp do bezpłatnych podręczników, obiadów, biorą udział w imprezach szkolnych i wycieczkach

-         uczeń osiąga sukcesy na miarę swoich możliwości

na bieżąco

 

 

 

 

 

 

 

 

 

na bieżąco

 

 

na bieżąco

3.

Edukacja prozdrowotna i promocja pozytywnych form spędzania wolnego czasu

Ø      Realizacja Środowiskowego Programu Wychowania Zdrowotnego na wszystkich poziomach nauczania

Ø      Organizowanie prelekcji, pogadanek, warsztatów z udziałem realizatorów Programu Edukacyjnego  „NOE”, „DEBATA”, prelegentów z Klubu
 „Feniks”, dla wszystkich uczniów klas II

Ø      Prowadzenie pogadanek na lekcjach wychowawczych nt wpływu używek i leków na zdrowie fizyczne i psychiczne

Ø      Zapobieganie przedwczesnej inicjacji seksualnej wśród młodzieży:

- zorganizowanie spotkania ze specjalistą (ginekolog, seksuolog) w ramach miesiąca kultury zdrowotnej,

- przeprowadzenie dyskusji na lekcjach religii,

- pogadanki na lekcjach wychowawczych

Ø      Realizacja programu Wychowanie do życia w rodzinie w ramach przedmiotu Wiedza o społeczeństwie:

§         Kasy I – rodzina, rozwój człowieka; dojrzewanie płciowe, człowiek jako odrębna jednostka – jego tożsamość, komunikacja międzyludzka;

§          Klasy II – autorytety; podstawowe wartości – wrażliwość, tolerancja, wolność; uzależnienia: papierosy, alkohol, narkotyki; problemy dojrzewania; pierwsza miłość;

§         Klasy III – intymność człowieka, płodność, dojrzałość człowieka, małżeństwo i jego problemy; rodzicielstwo;

Ø      Prowadzenie profilaktyki okresu dojrzewania - prelekcja dla dziewcząt z klas II pt. „Między nami kobietkami” prowadzona przez prelegentkę z firmy Procter&Gamble

Ø      Współpraca z Klubem Pracy:

- prelekcja nt. zasad prawidłowej komunikacji

 - prelekcja nt. samooceny (mocne i słabe strony) dla      uczniów klas I - III

Ø      Ćwiczenia relaksacyjne dla wszystkich uczniów w czasie zajęć lekcyjnych

Ø        Informowanie rodziców na zebraniach klasowych o niepokojących tendencjach w zakresie używek

Ø      Pozytywne spędzenie wolnego czasu na terenie szkoły i rozwijanie zainteresowań:

-          koło fotograficzne,

-          Klub Miłośników Scrabble,

-          koło plastyczne,

-          koła językowe (angielski, niemiecki, francuski )

-          koła przedmiotowe,

-          zespół muzyczny - nauka śpiewu i gry na instrumentach,

-          chór szkolny,

-          koło komputerowe,

-          koło hodowlane,

-          trening twórczego bycia,

-          koło teatralne

-          koło dziennikarskie

-          SKS

             -    udział w popołudniowych zajęciach
                   organizowanych przez Świetlicę
                   środowiskową Chatka

Ø      Zorganizowanie Dni Sportu na boisku szkolnym

Ø      Realizacja szkolnego projektu "Zainwestuj w swoje zdrowie"

Ø      Udział szkoły w ogólnopolskiej akcji "Szklanka mleka"

wychowawcy, higienist., pedagog;

pedagog szkolny;

 

 

 

wychowawcy, pedagog szk.;

 

 

 

 pedagog szk.;

 

 

nauczyciele religii;

wychowawcy

nauczyciele WOS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pedagog szkolny

 

 

 

pedagog szkolny

 

 

 

wszyscy nauczyciele

 

wychowawcy klas

 

dyrektor szkoły, prowadzący koła i zajęcia w ramach Chatki;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciele w-f;

nauczyciel biologii;

 

mgr D. Jakubowska, M. Owca;

uczeń:

posiada wiedzę na temat używek i ich negatywnego wpływu na organizm ludzki
oraz funkcjonowanie społeczne,

posiada wiedzę nt chorób i zagrożeń cywilizacyjnych,

promuje zdrowy styl życia poprzez swoją postawę,

rozumie wartość odpowiedzialności
w życiu,

ma poczucie własnej wartości, akceptuje swoją osobowość i chce pracować nad swoimi słabymi stronami,

rozumie ideę samorządności i bierze aktywny udział w życiu szkoły,

wyrabia sobie zdrowe nawyki żywieniowe,

uczy się doceniać swoją indywidualność i tolerancji dla innych,

znajduje możliwość samorealizacji poprzez uczestnictwo w szkolnych zajęciach pozalekcyjnych,

potrafi zaplanować w sposób wartościowy czas wolny,

rozwija uzdolnienia i potrafi określić swoje zainteresowania,

wie, gdzie może uzyskać pomoc psychologiczno-pedagogiczną,

 

na bieżąco

 

 I okres

 

 

 

na bieżąco

 

 

marzec/

kwiecień

 

 

 

 

 

wg harmonogramu zajęć

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

raz w roku szkolnym

 

 

co roku

 

 

 

wg potrzeb

 

na bieżąco

 

cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

czerwiec

na bieżąco

 

wg zapotrzebowa- nia uczniów

4.

Orientacja zawodowa

Ø      Rozpoznawanie predyspozycji zawodowych poprzez wnikliwą obserwację ucznia

Ø      Informowanie uczniów klas III oraz rodziców
o możliwościach dalszego kształcenia.

Ø      Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną – spotkania z psychologiem lub doradcą zawodowym

Ø      Współpraca z Klubem Pracy – organizowanie spotkań dla uczniów klas III z prelegentem nt orientacji szkolno-zawodowej

wychowawcy klas,

pedagog szkolny;

pedagog szkolny;

 

wychowawcy klas, pedagog szkolny;

 

pedagog szkolny;

- uczeń wie gdzie może uzyskać porady na temat możliwości dalszego kształcenia i potrafi dokonać właściwego wyboru szkoły a w przyszłości zawodu

 

na bieżąco

 

październik-marzec

I okres

 

 

raz w roku szkolnym

 

 

5.

 Diagnozowanie zjawisk patologii społecznej

Ø      Analiza realizacji obowiązku szkolnego,

Ø      Rozpoznawanie sposobów spędzania wolnego czasu,

Ø      Współpraca z Komendą Policji

            ( Wydział  Prewencji ) oraz lokalnym
           Komisariatem Policji,

Ø      Kontakty z kuratorem zawodowym oraz
z kuratorami społecznymi,

Ø      Współpraca z Sądem Rodzinnym

Ø      Współpraca z pracownikami socjalnymi OPS w Chorzowie

Ø      Współpraca z Przychodnią lekarską, terapeutami uzależnień

 

wychowawcy klas, pedagog szkolny;

 

pedagog szkolny, wychowawcy klas;

 

wychowawcy klas, pedagog szkolny;

pedagog szkolny;

kierownik świetl., pedagog szkolny

pedagog szkolny, wychowawcy, psycholog;

zmniejszenie się liczby godzin nieusprawiedl.;

szkoła zna problemy środowiska i potrafi zapobiegać zagrożeniom społecznym;

 

na bieżąco

na bieżąco

 

wg potrzeb

 

 

wg potrzeb

 

wg potrzeb

na bieżąco

 

wg potrzeb

 

Opracowała w porozumieniu i po konsultacjach z Radą Pedagogiczną Gimnazjum nr 5 w Chorzowie Izabela Felka-Krufczyk