Szkolny Program Profilaktyki Gimnazjum nr 5
w Chorzowie.
Podstawa prawna:
Ø Ustawa z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
Ø Rozporządzenie MENiS z dn. 23 sierpnia 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. Nr 51, poz. 458 ).
Ø Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dn. 19 sierpnia 1994 r. ( Dz. U. Nr 111 poz. 535 ).
Ø Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 20 sierpnia 1996 r. w sprawie sposobu organizowania i prowadzenia działalności w dziedzinie promocji zdrowia psychicznego i zapobiegania zaburzeniom psychicznym, ( Dz. U. Nr 112 poz. 537 ).
Ø Ustawa z dn. 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. ( Dz. U. Nr 35 poz. 230 tekst: ost. zm. 2002. 06. 25 Dz. U. 02.84.763 ).
Ø Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dn. 24 kwietnia 1997 r. ( Dz. U. Nr 75, poz. 468 ).
Ø Rozporządzenie MENiS z 07.01.2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz.U. z 2003 r. nr 11 poz. 114).
Ø
Uchwała Rady Ministrów Nr 28/2007 z dn.6 marca 2007 r. dotycząca
rządowego programu poprawy stanu bezpieczeństwa w szkołach
i placówkach "Zero tolerancji dla przemocy".
Przyjęte treści i metody realizacji programu respektują prawa człowieka i prawa dziecka zawarte w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka.
Szkolny program profilaktyki opracowano w oparciu o systematyczną diagnozę potrzeb i problemów szkoły oraz środowiska lokalnego
Gimnazjum nr 5 w Chorzowie.
Program został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Rodziców oraz Samorząd Uczniowski i przyjęty do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej nr z dnia .
Cele ogólne programu:
· stworzenie bezpiecznego klimatu dla prawidłowego funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym,
· integracja środowiska szkolnego i rodzinnego w celu lepszej współpracy w oddziaływaniach wychowawczo - profilaktycznych,
· przeciwdziałanie wszelkim formom niedostosowania społecznego,
· wyrobienie u uczniów nawyków wartościowego spędzania czasu wolnego,
· promowanie zdrowego stylu życia i opóźnienie kontaktu z używkami,
· wyposażenie uczniów w umiejętności interpersonalne i bezkonfliktowego rozwiązywania problemów.
Lp. |
Zadanie |
Nazwa realizowanego przedsięwzięcia |
Odpowiedzialni za realizację |
Oczekiwane efekty |
Termin realizacji |
1. |
Bezpieczeństwo |
1. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom na terenie szkoły w myśl hasła „Bezpieczna szkoła”:
2. Warsztaty integracyjne dla uczniów klas I 3. Realizacja Szkolnego Programu Przeciwdziałania Agresji
- umiejętność rozwiązywania konfliktów - zasady dobrego zachowania - znaczenie rodziny w życiu człowieka - jak zapobiegać przemocy na terenie szkoły - przemoc i nietolerancja - agresja i jej przyczyny - różne aspekty odpowiedzialności - bariery komunikacji - cechy charakterystyczne agresora i uczniów prześladowanych 4. Udział szkoły w ogólnopolskiej kampanii „Szkoła bez przemocy”. 5. Szkolenie dla uczniów klas I - III pt. "Tyle wolności , ile mądrości. Prawa ucznia, a jego szkolne obowiązki"oraz dla nauczycieli nt "Jak mówić uczniom o ich obowiązkach" prowadzone przez firmę Edu-Lex. 6. Szkolenie dla uczniów klas II prowadzone przez Straż Miejską nt "Odpowiedzialność prawna nieletnich." 7. Zwiększenie kultury osobistej uczniów poprzez:
8. Przeprowadzenie konkursu szkolnego nt. „
znajomość zasad uczestnictwa w ruchu drogowym pieszych 9. Wspieranie rodziców borykających się z narastającymi trudnościami wychowawczymi dzieci przez: · konsultacje indywidualne na dyżurach dla rodziców · kierowanie uczniów do odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej · działanie zespołów wychowawczych dla uczniów z udziałem rodziców 10. Działania koordynatora ds. bezpieczeństwa na terenie szkoły 11. Wdrożenie przez szkołę programu komputerowego "Frekwencja i postępy ucznia." Monitorowanie frekwencji i postępów ucznia w nauce
|
nauczyciele przewodnicz. SU dyrektor szkoły pedagog szkolny
pedagog szkolny
całe grono pedagogiczne
informatyk
kierownik świetl. dyrektor, pedagog szkolny
wychowawcy klas, pedagog szkolny;
mgr I. Felka-Krufczyk dyrektor szkoły
mgr B. Hamróz
wszyscy pracownicy szkoły,
wychowawcy świetlicy
pedagog szkolny, wychowawcy
mgr M.Szymczak, M. Owca dyrektor szkoły |
- uczeń: zna i przestrzega obowiązki ucznia oraz regulaminy pracowni przedmiotowych; wie do kogo zwrócić się o pomoc w szkole; czuje się bezpiecznie w szkole i w swoim zespole klasowym; doskonali swoje umiejętności interpersonalne; potrafi rozpoznawać i nazywać uczucia i radzić sobie ze złymi emocjami; dąży do poszukiwania bezkonfliktowych sposobów rozwiązywania problemów; zna zalety postawy asertywnej i zasady współżycia społecznego; - rodzice odczuwają większą więź ze szkołą, chętnie
biorą udział w życiu szkoły - dopracowanie obowiązujących procedur w zakresie bezpieczeństwa uczniów - zminimalizowanie nieusprawiedliwionej absencji uczniów
|
na bieżąco
na bieżąco
wrzesień/paźdz wrzesień/ październik
co roku
październik
kwiecień 2008
na bieżąco
październik
na bieżąco
na bieżąco
na bieżąco
od marca 2008 |
2. |
Zaspokojenie podstawowych potrzeb uczniów |
|
wychowawcy klas pedagog szkolny;
kierownik świetlicy, pedagog szkolny; pedagog szkolny, kierownik świetlicy, nauczyciel biologii; całe grono pedagogiczne; psycholog;
wszyscy nauczyciele
|
- lepsza znajomość sytuacji socjalnej naszych wychowanków, - uczniowie ze środowisk ubogich i dysfunkcyjnych mają dostęp do bezpłatnych podręczników, obiadów, biorą udział w imprezach szkolnych i wycieczkach - uczeń osiąga sukcesy na miarę swoich możliwości |
na bieżąco
na bieżąco
na bieżąco |
3. |
Edukacja prozdrowotna i promocja pozytywnych form spędzania wolnego czasu |
Ø Realizacja Środowiskowego Programu Wychowania Zdrowotnego na wszystkich poziomach nauczania
Ø
Organizowanie prelekcji, pogadanek, warsztatów z udziałem
realizatorów Programu Edukacyjnego „NOE”, „DEBATA”, prelegentów z Klubu Ø Prowadzenie pogadanek na lekcjach wychowawczych nt wpływu używek i leków na zdrowie fizyczne i psychiczne Ø Zapobieganie przedwczesnej inicjacji seksualnej wśród młodzieży: - zorganizowanie spotkania ze specjalistą (ginekolog, seksuolog) w ramach miesiąca kultury zdrowotnej, - przeprowadzenie dyskusji na lekcjach religii, - pogadanki na lekcjach wychowawczych Ø Realizacja programu Wychowanie do życia w rodzinie w ramach przedmiotu Wiedza o społeczeństwie: § Kasy I – rodzina, rozwój człowieka; dojrzewanie płciowe, człowiek jako odrębna jednostka – jego tożsamość, komunikacja międzyludzka; § Klasy II – autorytety; podstawowe wartości – wrażliwość, tolerancja, wolność; uzależnienia: papierosy, alkohol, narkotyki; problemy dojrzewania; pierwsza miłość; § Klasy III – intymność człowieka, płodność, dojrzałość człowieka, małżeństwo i jego problemy; rodzicielstwo; Ø Prowadzenie profilaktyki okresu dojrzewania - prelekcja dla dziewcząt z klas II pt. „Między nami kobietkami” prowadzona przez prelegentkę z firmy Procter&Gamble Ø Współpraca z Klubem Pracy: - prelekcja nt. zasad prawidłowej komunikacji - prelekcja nt. samooceny (mocne i słabe strony) dla uczniów klas I - III Ø Ćwiczenia relaksacyjne dla wszystkich uczniów w czasie zajęć lekcyjnych Ø Informowanie rodziców na zebraniach klasowych o niepokojących tendencjach w zakresie używek Ø Pozytywne spędzenie wolnego czasu na terenie szkoły i rozwijanie zainteresowań: - koło fotograficzne, - Klub Miłośników Scrabble, - koło plastyczne, - koła językowe (angielski, niemiecki, francuski ) - koła przedmiotowe, - zespół muzyczny - nauka śpiewu i gry na instrumentach, - chór szkolny, - koło komputerowe, - koło hodowlane, - trening twórczego bycia, - koło teatralne - koło dziennikarskie - SKS - udział w popołudniowych zajęciach Ø Zorganizowanie Dni Sportu na boisku szkolnym Ø Realizacja szkolnego projektu "Zainwestuj w swoje zdrowie" Ø Udział szkoły w ogólnopolskiej akcji "Szklanka mleka" |
wychowawcy, higienist., pedagog; pedagog szkolny;
wychowawcy, pedagog szk.;
pedagog szk.;
nauczyciele religii; wychowawcy nauczyciele WOS
pedagog szkolny
pedagog szkolny
wszyscy nauczyciele
wychowawcy klas
dyrektor szkoły, prowadzący koła i zajęcia w ramach Chatki;
nauczyciele w-f; nauczyciel biologii;
mgr D. Jakubowska, M. Owca; |
uczeń:
posiada wiedzę
na temat używek i ich negatywnego wpływu na organizm ludzki posiada wiedzę nt chorób i zagrożeń cywilizacyjnych, promuje zdrowy styl życia poprzez swoją postawę, rozumie wartość odpowiedzialności ma poczucie własnej wartości, akceptuje swoją osobowość i chce pracować nad swoimi słabymi stronami, rozumie ideę samorządności i bierze aktywny udział w życiu szkoły, wyrabia sobie zdrowe nawyki żywieniowe, uczy się doceniać swoją indywidualność i tolerancji dla innych, znajduje możliwość samorealizacji poprzez uczestnictwo w szkolnych zajęciach pozalekcyjnych, potrafi zaplanować w sposób wartościowy czas wolny, rozwija uzdolnienia i potrafi określić swoje zainteresowania, wie, gdzie może uzyskać pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
|
|
4. |
Orientacja zawodowa |
Ø Rozpoznawanie predyspozycji zawodowych poprzez wnikliwą obserwację ucznia
Ø
Informowanie uczniów klas III oraz rodziców Ø Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną – spotkania z psychologiem lub doradcą zawodowym Ø Współpraca z Klubem Pracy – organizowanie spotkań dla uczniów klas III z prelegentem nt orientacji szkolno-zawodowej |
wychowawcy klas, pedagog szkolny; pedagog szkolny;
wychowawcy klas, pedagog szkolny;
pedagog szkolny; |
- uczeń wie gdzie może uzyskać porady na temat możliwości dalszego kształcenia i potrafi dokonać właściwego wyboru szkoły a w przyszłości zawodu
|
|
5. |
Diagnozowanie zjawisk patologii społecznej |
Ø Analiza realizacji obowiązku szkolnego, Ø Rozpoznawanie sposobów spędzania wolnego czasu, Ø Współpraca z Komendą Policji ( Wydział Prewencji ) oraz lokalnym
Ø
Kontakty z kuratorem zawodowym oraz Ø Współpraca z Sądem Rodzinnym Ø Współpraca z pracownikami socjalnymi OPS w Chorzowie Ø Współpraca z Przychodnią lekarską, terapeutami uzależnień
|
wychowawcy klas, pedagog szkolny;
pedagog szkolny, wychowawcy klas;
wychowawcy klas, pedagog szkolny; pedagog szkolny; kierownik świetl., pedagog szkolny pedagog szkolny, wychowawcy, psycholog; |
zmniejszenie się liczby godzin nieusprawiedl.; szkoła zna problemy środowiska i potrafi zapobiegać zagrożeniom społecznym;
|
Opracowała w porozumieniu i po konsultacjach z Radą Pedagogiczną Gimnazjum nr 5 w Chorzowie Izabela Felka-Krufczyk