Dziennik projektu: Uczenie i nauczanie matematyki w trzecim tysiącleciu TLM3
W dniach 13 - 19 listopad 2006r. miała miejsce wizyta partnerska trzech szkół w ramach programu Sokrates Comenius w IES Barres i Ones w Badalona Hiszpania. W wizycie tej brali udział dyrektor Bożena Marszałek - Paw, Czesław Kolasiński matematyk, Sławomir Garczorz nauczyciel języka angielskiego oraz czterech uczniów. Uczniowie uczestniczyli w lekcjach wchodząc w relacje z uczniami z innych krajów posługując się językiem angielskim. Nauczyciele organizowali zadania projektu i sprawdzali lekcje (moduły) przygotowane przez uczniów pt: Wykresy funkcji krzywoliniowych , Słynne matematyczki, oraz prace nagrodzone z konkursu grafiki komputerowej pt.Linie i parabole. Porównywali prace pod względem dydaktyki i oceniania. Odbyło się spotkanie z władzami lokalnymi z udziałem regionalnej telewizji. Uczniowie poznawali kulturę kraju przyjmującego i styl życia mieszkając w rodzinach hiszpańskich rówieśników. W trakcie spotkania ustalono plan projektu na rok 2007/2008. Więcej o tym wydarzeniu w (Sokrates Comenius )
W dniach 10 - 16 grudzień 2007r. do Gimnazjum nr 5 im.Józefa Lompy w Chorzowie przyjechali partnerzy z projektu TLM3 Plan obejmował dwa dni dydaktyczne czyli zajęcia ze statystyki, biologii, geografii, plastyki oraz z języka angielskiego, dwa dni przeznaczono na poznawanie kultury i tradycji Krakowa, Wieliczki oraz Częstochowy. W piątym dniu na zakończenie wizyty partnerskiej odbyły się warsztaty dydaktyczne Rozwiązywanie zadań geometrycznych z programem Cabri 3D oraz Cabri II. Wybrane ćwiczenia prowadził dr Bronisław Pabich przedstawiciel firmy edukacyjnej Matematyczna Edukacja i Oprogramowanie Komputerowe Match Comp Edut. W lekcji - warsztatach uczestniczyli uczniowie i nauczyciele z Hiszpanii, Włoch oraz Polski oraz metodyk matematyki
mgr Katarzyna Sikora. Więcej o tym wydarzeniu w (Sokrates Comenius )
W dniach 31 marzec - 6 kwiecień 2008r. miała miejsce ostatnia trójstronna wizyta robocza partnerów programu Comenius w projekcie Uczenie i nauczanie matematyki w trzecim tysiącleciu, która tym razem odbyła się w szkole koordynującej w Istituto Tecnico Industrialne Statale "E. Divini" w San Severino Marche we Włoszech. Tematem spotkania było zaplanowanie realizacji mathpedii czyli małej encyklopedii matematyczne oraz wręczenie nagród laureatom konkursu z logiki matematycznej j. Uczniowie zaprezentowali produkty z wizyty w naszej szkole w grudniu 2007r. czyli scenariusze z lekcji i wyjazdów wykonane przez nich w formie prezentacji w Power Point w języku angielskim. Więcej o tym wydarzeniu w (Sokrates Comenius )
W dniach 28, 29 października br. odbyły się w naszym Gimnazjum II warsztaty szkoleniowe z programem Cabri II i Cabri 3D dla uczniów i nauczycieli. Zajęcia prowadził dr Bronisław Pabich z firmy MATH-SOFT-COMP-EDUC. Produktami końcowymi były między innymi animacje pt. dynamiczny dwunastościan rombowy krawędziowy przypominający pulsujące serce; sześcian wpisany w sferę; fulleren Druga część warsztatów odbędzie się w dniach 25 i 26 listopad 2008 na które serdecznie zapraszamy.
W dniu 5 listopada 2008 odbyło się w naszym Gimnazjum zebranie metodyczne dla nauczycieli matematyki szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych Chorzowa pt. Comenius - jakie korzyści można osiągnąć? W pierwszej części mgr Katarzyna Sikora zapoznała wszystkich z programem Comenius i jego komponentami oraz z wyjazdem na konferencję szkoleniową do Santiago de Compostella. Następnie mgr Czesław Kolasiński omówił projekt TLM3 "Uczenie i nauczanie matematyki w trzecim tysiącleciu" realizowany w latach 2005-2008 w ramach wielostronnych partnerskich projektów szkół wspólnie z Włochami i Hiszpanami. Na koniec uczniowie zaprezentowali na tablicy interaktywnej przykłady konstrukcji brył w Cabri 3D.
Podsumowanie i ocena projektu TLM3 w programie Comenius
Dobiega końca nasza trzyletnia współpraca w programie Comenius w projekcie "Uczenie i nauczanie matematyki w trzecim tysiącleciu". Nasza szkoła ocenia bardzo wysoko zaangażowanie i poziom pracy osoby koordynującej naszymi pracami p. Roselli Natalini ze szkoły włoskiej oraz jej zespołu jak również udział partnerów z Hiszpanii.
Projekt był dla nas okazją do poznania i porównania warunków oraz sposobu nauczania matematyki w trzech krajach partnerskich.
Korzyścią było również sprawdzenie praktycznej znajomości języka angielskiego w testach kwalifikacyjnych na wyjazdy na wizyty partnerskie, kontakty z rodzinami przyjmującymi, pocztę mailową pomiędzy rówieśnikami oraz udział we wspólnych zajęciach lekcyjnych.
Ważną rolę odgrywała możliwość sprawdzenia i porównania własnych możliwości w konkursie z logiki.
Mieliśmy okazję poznać kulturę krajów przyjmujących nas w czasie trójstronnych wizyt partnerskich.
Ważnym elementem jest współudział w tworzeniu wspólnej strony internetowej projektu poprzez zamieszczanie tam produktów w postaci zdjęć, testów, opisów lekcji itp.